Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Varför går rutorna sönder på skogsmaskiner?

6 inlägg 5363 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför går rutorna sönder på skogsmaskiner?

Fredrik Reuter  
#728434 Om en ruta går sönder när en skördare eller skotare används så uppstår ofta stora risker. Det kan vara risk för att stockar kommer in i hytten och träffar föraren eller ett så kallat kedjeskott där skördarens sågkedja går sönder och slungar iväg en sågkedjelänk mot hytten. Stockar är tunga och sågkedjan färdas i en hastighet av ca 150 km/h så helt klart föreligger risker.

Skogforsk har under en [url?https://www.skogforsk.se/kunskap/kunskapsbanken/2020/hur-sakra-ar-sakerhetsrutorna/]längre tid [/url]forskat på varför rutor går sönder. Anledningen är att förvånansvärt många rutor verkar gå sönder och ibland tyvärr med dödlig utgång. Tyvärr verkar frågan vara komplex och det kan vara så att det är flera faktorer som samverkar när en ruta väljer att ge vika.

På grund av denna komplexitet så vädjar nu Skogforsk om att skogsmaskinsförare och skogsentreprenörer som har haft incidenter med trasiga rutor att hjälpa till genom att fylla i en enkät. På så vis kan Skogforsk förhoppningsvis komma ett steg närmare en lösning på varför detta händer.

Närapå alla rutor som finns i dagens skogsmaskiner är tillverkade av polykarbonat. PC, som den förkortas, är en så kallad termoplast som är känd för sin hållbarhet. På skogsmaskiner används likt rutor på flygplan (som också kan vara av polykarbonat) som är relativt tjocka. Detta är för att göra dem extra starka och bland annat klara standarden för kedjeskott. Rutorna i skogsmaskiner limmas i hyttramen eller skruvas fast. Lexan är en vanlig benämning på dessa rutor fast ska nog användas med försiktighet då det är ett varumärke från en av tillverkarna.

Utöver standarden för kedjeskott så finns även regelverket ROPS och FOPS. Detta är två regelverk som införlivats i en svensk standard och där ROPS behandlar skydd vid vältning och rullning och FOPS sätter standarden för fallande objekt mot i detta fall en maskinhytt.

Ända sedan gallerskydden försvann från skogsmaskinerna någon gång mellan 80- och 90-talet så har polykarbonatrutorna dominerat. Under samma tid har man också i branschen diskuterat huruvida olika rengöringsmedel för att ex. ta bort kåda har påverkat uppbyggnaden av rutan. Jag pratade med Rolf Björheden på Skogforsk som har hand om detta arbete och enligt honom finns inga direkt tecken på att ex. bromsvätska eller rödsprit påverkar plastrutornas säkerhetsfunktion.

Det sitter alltså djupare och det är här Nordens skogsmaskinsförare kan hjälpa till. Har du haft en ruta som har gått sönder så kan du hjälpa både dig själv och andra genom att fylla i Skogforsks formulär. Björheden tackar på förhand.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Varför går rutorna sönder på skogsmaskiner?

AKKAMAAN  
#728554
Fredrik Reuter skrev:O Lexan är en vanlig benämning på dessa rutor fast ska nog användas med försiktighet då det är ett varumärke från en av tillverkarna.
Marguard är ett annat varumärke för PC fönster


Ett problem när man började installera dess PC fönster var att man ibland inte hade tillräcklig överlappning över fönsterkarmen. Det medförde att när en stock kom emot fönstret med hög hastighet så buktade ruta in så mycket att PC fönstret kröp ur fönsterramen. Även om den dessutom var skruvad. Vissa lärde sig av detta, t ex Hemek svetsade på insidan in en vertikal 15 mm rundstång mitt i fönstret. Att borra genom PC rutan i ytterkanterna för att skruva i fönsterramen gör nog bara att rutan gör sönder om den töjs när den trycks in.
På en ruta som är ca 80-90 cm bred så är 2.5-3.0 cm överlappning inte tillräckligt om inte vertikalstöd finns på insidan.

1982 byggde Kopparfors om två st Kockums 850 skotare till tvågreppsskördare med Hultdins aggregat, 15 m kran och Hultdins fällhuvud utan rotator. Det fanns e flexläng mellan rotaKranen satt gränsle över processoraggregatet och kransvängen var sålunda tillika aggregatsväng. När man skulle ta upp en stickväg i t ex gallring så var man tvungen att fälla i stort sett rakt bakåt och matningen av rotstocken skedde rakt mot bakrutan. Maskinen hade Olsbergs EHC hydraulik och var känslig för radiostörningar. Helt plötsligt kunde matningen av aggregatet starta utan påverkan av föraren. Lyckligtvis hände det aldrig så att stock kom moot hytten. Men förarna var oroliga att olyckan kunde vara framme. Så på den maskin som jag arbetsledde så inleddes ett test där vi anlade en stam mot bakrutan och sedan lät matarvalsarna tryck med full matningskraft mot PC-rutan. Rutan buktade in ca 15 cm tills aggregatet inte orkade längre. Ifos ett bra resultat. Men sedan lät vi stammen rusa med max hastighet mot PC-rutan och då kröp den ur infästningen. Skruvhålen slets sönder och vi fick stopp på stammen några cm från framrutan. Överlappningen var ca3 cm. Något vertikalstag blev inte installerat men däremot gränslägesbrytare på svängen så att matning bara kunde ske när stammen matades på sidan av hytten.
PS. Vi fjärrstyrde Olsbergs matninggsreglaget (avtryckarknappen) med ett snöre stående utanför hytten

Klart också att PC-tjockleken har betydelse, Den var ca 10 mm i början av 1980-talet. Vet inte vilken tjocklek man använder idag?

Idag med positionsgivare på nästan hela kransystemet (för kranspeststyrningen) så skulle man med en positionsgivare på engreppsaggregatets rotator kunna, "med programmering" av styrsystemet, låta blockera matningen när stammen riktas mot hytten/motorenheten inom en stocklängds närområde

1632323634_hultdins-skoerdare.jpg

1632323740_olsbergs_ehc_spak2.jpg

Avatar Fallback

Re: Varför går rutorna sönder på skogsmaskiner?

AKKAMAAN  
#731849
AKKAMAAN skrev:Idag med positionsgivare på nästan hela kransystemet (för kranspeststyrningen) så skulle man med en positionsgivare på engreppsaggregatets rotator kunna, "med programmering" av styrsystemet, låta blockera matningen när stammen riktas mot hytten/motorenheten inom en stocklängds närområde

Det tog inte lång tid att bli besannad...
"Denna kombination ger också fler funktioner som hjälper maskinförarna i deras arbete. Matningsassistent (Feeding Assistant) stoppar matning mot hytten och hjälper föraren att hitta säkra arbetssätt som skyddar föraren och maskinen. Det är möjligt eftersom IBC registrerar stockens riktning. Sågningsassistent (Sawing Assistant) förhindrar sågning mot hytten. "
https://www.deere.se/sv/skogsmaskiner/i ... 52803606=1

Avatar Fallback

Re: Varför går rutorna sönder på skogsmaskiner?

Skogsriska  
#733131 Kul att ni flaggar för projektet här! Vi vill få vetskap om alla rutor som gått sönder, inte bara just nu, utan även flera år bakåt i tiden. Gå gärna in och besvara enkäten om du någonsin haft en ruta på en skogsmaskin som gått sönder: http://www.skogforsk.se/skogsrutan

"Klart också att PC-tjockleken har betydelse, Den var ca 10 mm i början av 1980-talet. Vet inte vilken tjocklek man använder idag?"

Jag kommer inte på rak arm på exakta tjocklekar som används idag, och tjockleken varierar också beroende på vilken ruta (fram/bak/sida) och vilken maskin som körs (skotare/skördare). Vill minnas att de tjockaste rutorna nu är 18mm, men rätta mig gärna den som sitter inne på korrekt information. Dessutom så börjar just en ny ISO-standard användas, ISO 21876, för att testa hållbarheten i rutorna. Det kommer säkert att få effekt på tjockleken och utformningen av rutorna. Svensk maskinprovning (SMP) har varit drivande och ledande i framtagandet av dessa tester så att de verkligen ska vara anpassade till skogsmaskinförares risker. Standarden ska bland annat ta hänsyn till att det sällan är det statiska trycket som är ett problem i skogen, utan ofta kommer saker flygande med hög hastighet så som AKKAMAAN beskrev. Standarden, som ändå inte på något vis är fullständig för att testa alla typer av användande, kan man läsa mer om här: https://www.iso.org/standard/72316.html


Ni kan läsa mer om datainsamlingen och projektet på Skogforsks eller SLUs hemsida (det är ett samarbetsprojekt):
https://www.slu.se/institutioner/skogen ... hetsrutor/

Avatar Fallback

Re: Varför går rutorna sönder på skogsmaskiner?

AKKAMAAN  
#733158
Skogsriska skrev: Gå gärna in och besvara enkäten om du någonsin haft en ruta på en skogsmaskin som gått sönder

Fyllde i min story i enkäten

Användarvisningsbild

Re: Varför går rutorna sönder på skogsmaskiner?

Janne S  
#733174 Vad gäller rutornas tjocklek så har Komatsu idag 20 mm fram (tidigare 15 mm) och 10mm på sidor och bak.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).