Skogforsk har under en [url?https://www.skogforsk.se/kunskap/kunskapsbanken/2020/hur-sakra-ar-sakerhetsrutorna/]längre tid [/url]forskat på varför rutor går sönder. Anledningen är att förvånansvärt många rutor verkar gå sönder och ibland tyvärr med dödlig utgång. Tyvärr verkar frågan vara komplex och det kan vara så att det är flera faktorer som samverkar när en ruta väljer att ge vika.
På grund av denna komplexitet så vädjar nu Skogforsk om att skogsmaskinsförare och skogsentreprenörer som har haft incidenter med trasiga rutor att hjälpa till genom att fylla i en enkät. På så vis kan Skogforsk förhoppningsvis komma ett steg närmare en lösning på varför detta händer.
Närapå alla rutor som finns i dagens skogsmaskiner är tillverkade av polykarbonat. PC, som den förkortas, är en så kallad termoplast som är känd för sin hållbarhet. På skogsmaskiner används likt rutor på flygplan (som också kan vara av polykarbonat) som är relativt tjocka. Detta är för att göra dem extra starka och bland annat klara standarden för kedjeskott. Rutorna i skogsmaskiner limmas i hyttramen eller skruvas fast. Lexan är en vanlig benämning på dessa rutor fast ska nog användas med försiktighet då det är ett varumärke från en av tillverkarna.
Utöver standarden för kedjeskott så finns även regelverket ROPS och FOPS. Detta är två regelverk som införlivats i en svensk standard och där ROPS behandlar skydd vid vältning och rullning och FOPS sätter standarden för fallande objekt mot i detta fall en maskinhytt.
Ända sedan gallerskydden försvann från skogsmaskinerna någon gång mellan 80- och 90-talet så har polykarbonatrutorna dominerat. Under samma tid har man också i branschen diskuterat huruvida olika rengöringsmedel för att ex. ta bort kåda har påverkat uppbyggnaden av rutan. Jag pratade med Rolf Björheden på Skogforsk som har hand om detta arbete och enligt honom finns inga direkt tecken på att ex. bromsvätska eller rödsprit påverkar plastrutornas säkerhetsfunktion.
Det sitter alltså djupare och det är här Nordens skogsmaskinsförare kan hjälpa till. Har du haft en ruta som har gått sönder så kan du hjälpa både dig själv och andra genom att fylla i Skogforsks formulär. Björheden tackar på förhand.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto