Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Rottne F9 hydrulikmystik

9 inlägg 3752 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne F9 hydrulikmystik

Flax12  
#726439 Har något skumt problem som jag ej finner svaret på så jag provar här. Kransvängen börjar gå sakta åt ena hållet och något "stirrigt" åt andra. Detta börjar efter någon halvtimmes körning. Inga larm kommer upp på iqan. Har provat med friska "kanelburkar". Lite idéer på fortsättning av felsökning emottages tacksamt. 🤓



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Rottne F9 hydrulikmystik

AKKAMAAN  
#726463 Antar att det är det "stirriga" (ryckigt antar jag du menar) som är ditt problem?
Eftersom det börjar efter en halvtimmes körning så antar jag att det är värme/temperatur-relaterat
Bytt "kanelburkar"? Är det förstyrventilerna du syftar på? Bytte du både elmagneten OCH servoventilen?

Avatar Fallback

Re: Rottne F9 hydrulikmystik

Flax12  
#726465 Nej det är egentligen den långsamma som är problemet. Det stirriga uppkommer åt motsatt håll när jag saktar in. Pvc25 är bytta på L90.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne F9 hydrulikmystik

AKKAMAAN  
#726476
Flax12 skrev:Nej det är egentligen den långsamma som är problemet. Det stirriga uppkommer åt motsatt håll när jag saktar in. Pvc25 är bytta på L90.

OK jag visste inte att det var en L90 ventil. Antog oförsiktigt att det var en äldre ventil... :facepalm:
Då har du väl LS också?!
Har din maskin alltid betett sig så här i din ägo?

På bilden ser du ventilen i genomskärning. I den vänstra kammaren med rosa olja så sitter två skruvar med vilka man begränsar slidens maximala slagläng vilket också då blir funktionens max hastighet.
Kolla exakt hur mycket insex-skruvarna sticker ut utanför låsmuttern. Kanske räkna hela och halva synliga gängor. När du har det dokumenterat så att du kan återställa till exakt samma inställlning, så lossa låsmuttrarna och skruva ut dem ca 1 cm och lås med muttern (för att inte olja skall läka ut). Provkör för att se om symptomen kvarstår, i så fall återställ skruvarna till ursprungsläget.
1631026753_l90ls_load_sensing_technology_eng-002.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rottne F9 hydrulikmystik

Fredi  
#726503 Hjälper knappast med justering av skruvarna om det uppstår efter ca halv timmes körning? Prova att skifta kontakterna sinsemellan för vänster och höger sväng på ventilen så vet du om det är el eller hydraulrelaterat fel?

Avatar Fallback

Re: Rottne F9 hydrulikmystik

AKKAMAAN  
#726532
Fredi skrev:Hjälper knappast med justering av skruvarna om det uppstår efter ca halv timmes körning?

Korrekt!
Tankeblunder av mig

Avatar Fallback

Re: Rottne F9 hydrulikmystik

Flax12  
#726544
AKKAMAAN skrev:
Fredi skrev:Hjälper knappast med justering av skruvarna om det uppstår efter ca halv timmes körning?

Korrekt!
Tankeblunder av mig

Tack för engagemanget!
Jag va lite otydlig i inlägget! Skiftade både elhattarna och slangarna för att lokalisera felet till A-porten. Problemet dök upp för någon vecka sedan. Jag ska fortsätta felsökning efter lunch idag, nu blir det upp i skördaren några timmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne F9 hydrulikmystik

Amatörhuggare 62  
#726546 Oljan blir ju tunnare, när den blir varm. Är inte genomläckage nånstans.
Så oljan rymmer.
Å du inte får återfyllnad, på andra sidan i svängen.

Avatar Fallback

Re: Rottne F9 hydrulikmystik

Flax12  
#726629 Plockade ur dom två nya pvc25 på svängfunktionen. Dom nya har som ett litet filter numer och där fanns sådant som inte bör vara löst i hydraul systemet, små plast/gummirester! Ska plocka ur fler ventiler och kolla. Blir nog till att riva bort servosektionerna och rengöra. Det fanns lite smått skit i kleenoilfiltret.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).