Förutom ackumulatorer som kan lagra energi i hydraulsystemet så är en vital del de speciella hydraulkolvarna som istället för att ha två oljekammare istället har totalt fyra kammare. Det är på detta sätt som energi kan lagras ex. när kranens egenvikt kan trycka hydraulolja till ackumulatorerna.
Som vi bland annat skrivit om i trådar som Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning och Påskläsning om effektförluster på maskiner med hydraulik så kan man kanske säga att detta är vidareutveckling av den idé och sedermera patent som Lars Bruun registrerade i slutet av 1990-talet. Samma patent som övertogs av Caterpillar i början av 2000-talet men som aldrig blev någon egentlig produkt.
Volvo har nu tagit fram systemet internt men också med hjälp av finska NorrHydro. Att ta vara på lägesenergin från en kran när lasten sänks är alltså något som funnits som idé i över 20 år. Redan då insåg man att upp till 30 % av energin kunde sparas bara man kunde dra nytta av detta. Kanske är det först nu som systemet kommer ut på marknaden? Kan det vara så att det var digitaliseringen som gjorde det möjligt att sjösätta systemet?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto