mån 05 apr 2021, 21:17#708386
Rent skum beror nog vanligen på att luft "trycks in" av atmosfärstrycket på sugsidan. Det kan vara allt från packboxen på pumpen, läckande sugledning eller att oljenivån i tanken är så låg att luft "sugs in". Om ledningen för retur mynnar ut nära eller ovanför oljenivån i tanken så det "skvätter" och luft blandas in i oljan. Ytterligare om hur luft kommer in på sugsidan så kan kan vara att sugledningen kollapsat vilket ökar undertrycket på "sugsidan. Ett annat vanligt fel är att en ev sugsil sitter igen med skräp. Och såklart kan det vara hål på sugledningen.
Sen kan luft sugas in i system via kolvstångstätningarn också eller andra anslutningar i system som utsätts för temporärt undertryck.
Om oljan är helt klar förutom luftbubblorna så är det bara luft i oljan. Om det blandas i vatten i oljan så brukar vattnet emulgera med oljan och oljan blir grådaskig och mer eller mindre ogenomsynlig. Innan olja och vatten emulgerar så brukar vattnet separera och lägga sig på botten i tanken. Hur vatten kommer in i systemet är en annan lång historia.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A