tis 02 feb 2021, 19:24#698304Undrar om någon lyckats få en position från GPSen på en skogsmaskin till en browser på en skogsmaskin, för att se positionen på maskin i kartor som "Min Karta" ( https://minkarta.lantmateriet.se/ )? Och hur ni i så fall ställde in windows och browsern för att de skulle hitta signalen från maskin GPSen.
Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
GPS Position i browser i maskin
TS

ons 24 jul 2024, 12:18#850689River igång den här gamla tråden.
Någon som har ett svar? Är det ens möjligt att få igång maskinens GPS i browsern?
Någon som har ett svar? Är det ens möjligt att få igång maskinens GPS i browsern?
Skogstokig
ons 24 jul 2024, 16:42#850721Det är nog möjligt men relativt krångligt. Jag tror att om man ska använda maskinens GPS så måste man gå djupare än ren browser-kodning (ex. Javascript). Mest troligt får du bygga och installera en egen webbserver på datorn som i sin tur klarar att kommunicera med, troligtvis, en serieport på datorn. Denna webbserver programmeras då att hämta GPS-koordinater vid givna tillfällen. Sedan kan man "surfa" till sin egen webbserver och se sin position.
Tyvärr tror jag inte Lantmäteriets tjänst min karta kan införlivas i detta direkt heller. Troligtvis får man då ladda ner data från Lantmäteriet och använda. Då får man i sin tur hoppas att det finns som öppen data så man slipper betala.
Lantmäteriet har en tjänst som hittar ens position i länken i första inlägget. Tänk dock på att detta inte är GPS utan går på IP-nummer mm för att geolokalisera vart man är. Det kan slå fel på flera kilometer.
Tyvärr tror jag inte Lantmäteriets tjänst min karta kan införlivas i detta direkt heller. Troligtvis får man då ladda ner data från Lantmäteriet och använda. Då får man i sin tur hoppas att det finns som öppen data så man slipper betala.
Lantmäteriet har en tjänst som hittar ens position i länken i första inlägget. Tänk dock på att detta inte är GPS utan går på IP-nummer mm för att geolokalisera vart man är. Det kan slå fel på flera kilometer.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).