Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

hydrauloljenivå 1210b

7 inlägg 3687 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hydrauloljenivå 1210b

ips 301  
#683526 såg när jag hade avslutat min körning i eftermiddags att hydrauloljenivån var mycket högre,,,,vid stillastående maskin(ej använd på 1 dag) är nivån normal....men efter körning är nivån 3-5 cm högre....lite klurigt för en pappskalle som mej,,,men det finns säkert nån här som kan ha en förklaring till detta fenomen,,, 😀



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: hydrauloljenivå 1210b

valmet862  
#683530 det beror på att när oljan blir varm så ökar den volymmässigt

Användarvisningsbild

Re: hydrauloljenivå 1210b

ips 301  
#683535 ja,men jag tyckte det var så mycket i differans,,,,har inte sett detta fenomen förut,,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: hydrauloljenivå 1210b

AKKAMAAN  
#683546 Hydraulolja ökar volymen med ca 4% per 38°C
Så hur mycket nivån stiger i tanken från 0°C till 60°C i en tank med 80 liter olja beror på tankens tvärsnitttsarea vid nivåglaset. Om tanken har ett tvärsnitt på 25dm² blir volymökningen ca 5 liter vilket skulle göra en ca 2 cm höjning på nivåglaset

En annan orsak kan vara ut du först läste av tanknivån när de flest kolvarna var utdragna och sedan läste av när det var mera indragna. Luftutrymmet ovanför oljenivån är nödväng för att inte tanken skall sprängas av övertryck om flera kolvar dras in samtidigt.
Detta gäller alla så kallade differentialcylindrar med enkelsidig kolvstång.
En kolvstångsvolym kan vara på allt mellan "deciitrar till litrar" beroendee på slaglängd och diameter
Om man viker in vipparmen uppe på lasset så kan volymen i tanken öka med kanske 5 liter...


Hydraulmotorer, rotator, kransväng- och styrcylindrar ger inga nivårörelser i tanken

Användarvisningsbild

Re: hydrauloljenivå 1210b

ips 301  
#683554 oki,,,,ska kolla i morron bitti när oljan är kall igen,,,,var lite nervös på att det skulle kunna vara läckage på vattenslinga i tanken,och därav nivåökningen,,,,men få se i morron bitti,,,ännu en vaken natt framför mej med funderingar,,ha ha

   TS
Avatar Fallback

Re: hydrauloljenivå 1210b

AKKAMAAN  
#683560
ips 301 skrev:oki,,,,ska kolla i morron bitti när oljan är kall igen,,,,var lite nervös på att det skulle kunna vara läckage på vattenslinga i tanken,och därav nivåökningen,,,,men få se i morron bitti,,,ännu en vaken natt framför mej med funderingar,,ha ha

Bra och logisk tanke...
Det låter som du har hydraulolje uppvärmning med kylvätske-slinga i tanken. Men i så fall borde du se en lägre kylvätskenivå

Användarvisningsbild

Re: hydrauloljenivå 1210b

ips 301  
#683562 ja,tänkte inte på att det kunde vara det förrän jag kom hem,,,,men det kommer en dag i morron med 😉

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).