Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Styrteknik historik på upparbetningsmaskiner

4 inlägg 3744 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Styrteknik historik på upparbetningsmaskiner

AKKAMAAN  
#683293 Har nyligen blivit "irri-retad" över oklarhet kring utvecklingen av upparbetningsmaskinernas styrsystem med avseende på process logik och apteringsstyrning.
Att det började med relästyrning under andra halvan av 1960-talet står klart.
Elektroniskt byggda logikkretsar kallas PLC och dessa såg dagen ljus i januari 1968. Logiken programmerades i sk PROM-minnen, Programmable Read Only Memory. Kort senare kom EPROM, "E" stod för erasable dvs ett PROM kunde städas med UV-ljus och sedan programmeras om. Har fått vittnesmål om att Kockums 875/78 bomprocessor hade PLC-logik tidigt. Kanske redan vid introduktionen 1972-1973. ASEA stod för tillverkningen av elektroniken.
Runt 1987-1988 dök Finska Marttiini upp med ett PLC styrt aggregat som presenterades på ett Aktiv Skotten 758 chassi.
Tviggen hade aldrig nåt annat än relästyrd logik under sina år med bl a Volvo BM.
ÖSA hade relästyrt frm till mitten av 1980-talet på tvågrepparna. Möjligt att PLC kom med 260/706 runt 1984??
Huruvida Volvo BM 980 bomprocessor nånsin såg PLC-styrning är fortfarande oklart för mig. Har metkrokar ute på Munktell-Museet för klargörande om detta.
Huruvida Valmet 902 nånsin hade relä-logik i början vet jag inte heller.
Rottne Snoken är en dimma med avseende på detta.
Om det finns någon har som har nånting att minnas typ "jag hade en 1981 processor med elektronisk PLC-styrning (inga dussintals relän)" så spåna gärna om detta i den här tråden. Också av intresse att sätta värdeapteringens utveckling på en "tidslinje".
Jag vet att Skogsarbeten//SkogForsk gav ut ett informationsblad med en sammanfattning av apterings-dator-utvecklingen när värdeapteringen blev i ropet runt 1990. Så om någon har en kopia på den redogörelsen så är det välkommet också



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Styrteknik historik på upparbetningsmaskiner

totte  
#683322 Kolla med Skogsmuseet i Lycksele om det kan finnas nån information och kunskap där: https://www.skogsmuseet.se/kontakt

Avatar Fallback

Re: Styrteknik historik på upparbetningsmaskiner

AKKAMAAN  
#683330
totte skrev:Kolla med Skogsmuseet i Lycksele om det kan finnas nån information och kunskap där: https://www.skogsmuseet.se/kontakt

Tack för "ledtråden"... Men jag har höga tankar om detta forum...
Har metkrokar ute hos flera tillverkare också...
Får jag inga napp här eller där så kanske jag fiskar lite i Lycksele... 🤣
Jag ligger ute med förfrågningar på alla forum inkl flera Facebook grupper
PS
Fick ett bra napp på Maskinisten var när ett "vittne" hade arbetat på ASEA på den tiden det begav sig och hade varit med att bygga PLC-systemet som styrde Kockums 875/78 bomprocessor. De exaktaa årtalen var dock osäkra....

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrteknik historik på upparbetningsmaskiner

AKKAMAAN  
#686776 Har nu fått ett svar på en förfrågan hos Komatsu i Umeå. Pelle Hjelm hade dock svårt att hitta anställda som var tillräckligt gamla för att ha kännedom om vad som skedde under slutet av 1970-talet och framåt. Han lovade dock att skicka mig den 40-års jubileumsbok som gavs ut för något år sedan. I den finns 6-7 sidor med historik rörande styrrsystems-utvecklingen hos Valmet/(Komatsu) som Pelle mailade mig.
Ska läsa detta och återkommer när jag fått boken som ska bli väldigt intressant att läsa som verkar vara på 100+ sidor
1608047267_alla_bilder_styrsystem_valmet_pelle_hjelm.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).