Att det började med relästyrning under andra halvan av 1960-talet står klart.
Elektroniskt byggda logikkretsar kallas PLC och dessa såg dagen ljus i januari 1968. Logiken programmerades i sk PROM-minnen, Programmable Read Only Memory. Kort senare kom EPROM, "E" stod för erasable dvs ett PROM kunde städas med UV-ljus och sedan programmeras om. Har fått vittnesmål om att Kockums 875/78 bomprocessor hade PLC-logik tidigt. Kanske redan vid introduktionen 1972-1973. ASEA stod för tillverkningen av elektroniken.
Runt 1987-1988 dök Finska Marttiini upp med ett PLC styrt aggregat som presenterades på ett Aktiv Skotten 758 chassi.
Tviggen hade aldrig nåt annat än relästyrd logik under sina år med bl a Volvo BM.
ÖSA hade relästyrt frm till mitten av 1980-talet på tvågrepparna. Möjligt att PLC kom med 260/706 runt 1984??
Huruvida Volvo BM 980 bomprocessor nånsin såg PLC-styrning är fortfarande oklart för mig. Har metkrokar ute på Munktell-Museet för klargörande om detta.
Huruvida Valmet 902 nånsin hade relä-logik i början vet jag inte heller.
Rottne Snoken är en dimma med avseende på detta.
Om det finns någon har som har nånting att minnas typ "jag hade en 1981 processor med elektronisk PLC-styrning (inga dussintals relän)" så spåna gärna om detta i den här tråden. Också av intresse att sätta värdeapteringens utveckling på en "tidslinje".
Jag vet att Skogsarbeten//SkogForsk gav ut ett informationsblad med en sammanfattning av apterings-dator-utvecklingen när värdeapteringen blev i ropet runt 1990. Så om någon har en kopia på den redogörelsen så är det välkommet också
//Per A