Sida 3 av 4

Re: Valmet 828 -90

Postat: fre 31 jul 2020, 20:12
av machonisti
1596222433_20200731_200344.jpg

Tredje på gång!
1596222408_20200731_201343.jpg

Allt verkar helt. Räcker med axeltätningsbyte. Kostade mig 12,20 € styck så nån dyr historia blir inte detta.
1596222448_20200731_203154.jpg

Nu slår jag en gång med storsläggan på 12 kg. Då hoppar allt loss från varandra och jag slipper till att byta tätning.
Även på denna gick en bult av redan då jag öppnade lådan.

Re: Valmet 828 -90

Postat: tor 27 aug 2020, 18:58
av Fredi
[quote="machonisti"]
1596204737_20200731_125832.jpg

Hoppas det syns på bilden.
Har någon sett detta förr. Precis som brottanvisningar på kuggflankerna.

Jepp, helt normalt att de såg ut så där på mycket eller tungt körda 828 och 820 då när jag skruvade på dom. Hjullagren svaga på dessa och när det blir glappt blir det snedbelastning på kuggarna och bitar och spånor mal sönder allt med tiden.

Re: Valmet 828 -90

Postat: tor 27 aug 2020, 19:51
av machonisti
Känner till att lagren ger sig på dessa. Beror väl delvis på förhållandevis breda däck. Det är andra gången jag går igenom lagren på maskinen. Mätaren står på 20 000 h. Hittar spår på att även föregående ägare har haft problem.

Re: Valmet 828 -90

Postat: tor 27 aug 2020, 19:53
av machonisti
Annars kan jag meddela att genomgången försenats utav bilreparation och sonens konfirmation. Dessutom hade vi extremt hett en vecka så plötsligen har det gått nästan en månad utan att något hänt. 😢

Re: Valmet 828 -90

Postat: tor 27 aug 2020, 20:14
av fendt311
machonisti skrev:Annars kan jag meddela att genomgången försenats utav bilreparation och sonens konfirmation. Dessutom hade vi extremt hett en vecka så plötsligen har det gått nästan en månad utan att något hänt. 😢

Känner igen det. Det brukar alltid komma nåt annat viktigare emellan. Som man prioriterar före. 😀

Re: Valmet 828 -90

Postat: tor 27 aug 2020, 20:27
av Kse
Bra jobbat. 💪
Själv inhandlade jag en 840 95a igår där det finns en hel del att göra.

Re: Valmet 828 -90

Postat: tor 27 aug 2020, 20:59
av machonisti
Trevligt att höra KSE, många timmar?
Fast dom är väl hållna finns det att fixa, med ålderns rätt!

Re: Valmet 828 -90

Postat: tis 15 sep 2020, 19:43
av machonisti
Kopierat från första inlägg:

- Kedjan till utskjutet är av
- Kran har inte alla rörelser
- Midjan glappar
- Läcker från minst ett hjulnav
- Minst ett lager glappar på axeln mellan fram och bakdel
- Spärrfunktion fungerar ej (elfel)
- Läckande cylinder på vipparm och grip

Tillägg: Fixa ett hyttfäste som gett vika. Vanlig service samt smörjning och oljebyte + byte av samtliga filter.

Jobbet utökades till att ett läckande nav blev till fem men nu är samtliga fel åtgärdade förutom lagret på långa drivaxeln i anslutning till mittleden. Tog bort korsleden och tog mig fram till lagret. Tyvärr ser det ut som att jag måste dela maskin och montera bort hela mittleden för kunna åtgärda lagret. Tyvärr måste jag kapa årsveden som legat under presenning så jag måste ajournera ingreppet till senare i höst. Misstänker att det kan räcka en längre tid att få lagret fixat.

Processen avslutades ikväll med en smått omöjlig svetsning.
1600194449_20200915_191453.jpg

1600194464_20200915_191506.jpg

Tuben högst upp på kran läckte från svetsen mellan cyliderrör och hydraulrör. Problematiskt att få ned cylindern med handkraft. Öppnade upp sprickan med vinkelslip och svetsade på stället med olja i cylindern. Försökte kyla av snabbt speciellt nära packningen. Första strängen misslyckades pga olja. Slipade upp igen och satte en andra sträng.

Jag antar att det inte kommer att hålla förevigt men klarar den höstens arbeten så är jag nöjd över halvtimmen.

Re: Valmet 828 -90

Postat: tis 15 sep 2020, 21:22
av HannuRöj
😀 Mycket att fixa, men det är mest egen arbete - utan dyra reservdelar👍.
Kul att följa din projekt, Macho!

Re: Valmet 828 -90

Postat: tis 15 sep 2020, 21:42
av fendt311
machonisti skrev:Kopierat från första inlägg:

- Kedjan till utskjutet är av
- Kran har inte alla rörelser
- Midjan glappar
- Läcker från minst ett hjulnav
- Minst ett lager glappar på axeln mellan fram och bakdel
- Spärrfunktion fungerar ej (elfel)
- Läckande cylinder på vipparm och grip

Tillägg: Fixa ett hyttfäste som gett vika. Vanlig service samt smörjning och oljebyte + byte av samtliga filter.

Jobbet utökades till att ett läckande nav blev till fem men nu är samtliga fel åtgärdade förutom lagret på långa drivaxeln i anslutning till mittleden. Tog bort korsleden och tog mig fram till lagret. Tyvärr ser det ut som att jag måste dela maskin och montera bort hela mittleden för kunna åtgärda lagret. Tyvärr måste jag kapa årsveden som legat under presenning så jag måste ajournera ingreppet till senare i höst. Misstänker att det kan räcka en längre tid att få lagret fixat.

Processen avslutades ikväll med en smått omöjlig svetsning.
1600194449_20200915_191453.jpg

1600194464_20200915_191506.jpg

Tuben högst upp på kran läckte från svetsen mellan cyliderrör och hydraulrör. Problematiskt att få ned cylindern med handkraft. Öppnade upp sprickan med vinkelslip och svetsade på stället med olja i cylindern. Försökte kyla av snabbt speciellt nära packningen. Första strängen misslyckades pga olja. Slipade upp igen och satte en andra sträng.

Jag antar att det inte kommer att hålla förevigt men klarar den höstens arbeten så är jag nöjd över halvtimmen.

Fasen vad duktig du är.👍

Re: Valmet 828 -90

Postat: ons 16 sep 2020, 05:04
av halvproffs
machonisti skrev:Kopierat från första inlägg:

- Kedjan till utskjutet är av
- Kran har inte alla rörelser
- Midjan glappar
- Läcker från minst ett hjulnav
- Minst ett lager glappar på axeln mellan fram och bakdel
- Spärrfunktion fungerar ej (elfel)
- Läckande cylinder på vipparm och grip

Tillägg: Fixa ett hyttfäste som gett vika. Vanlig service samt smörjning och oljebyte + byte av samtliga filter.

Jobbet utökades till att ett läckande nav blev till fem men nu är samtliga fel åtgärdade förutom lagret på långa drivaxeln i anslutning till mittleden. Tog bort korsleden och tog mig fram till lagret. Tyvärr ser det ut som att jag måste dela maskin och montera bort hela mittleden för kunna åtgärda lagret. Tyvärr måste jag kapa årsveden som legat under presenning så jag måste ajournera ingreppet till senare i höst. Misstänker att det kan räcka en längre tid att få lagret fixat.

Processen avslutades ikväll med en smått omöjlig svetsning.
1600194449_20200915_191453.jpg

1600194464_20200915_191506.jpg

Tuben högst upp på kran läckte från svetsen mellan cyliderrör och hydraulrör. Problematiskt att få ned cylindern med handkraft. Öppnade upp sprickan med vinkelslip och svetsade på stället med olja i cylindern. Försökte kyla av snabbt speciellt nära packningen. Första strängen misslyckades pga olja. Slipade upp igen och satte en andra sträng.

Jag antar att det inte kommer att hålla förevigt men klarar den höstens arbeten så är jag nöjd över halvtimmen.


Skotaren blir som ny efter den här fina renoveringen!
En kompis svetsade fast hydraulröret på gripen som fått en spricka för en 5år sedan. Håller än.

Re: Valmet 828 -90

Postat: tor 17 sep 2020, 20:38
av machonisti
HannuRöj skrev:😀 Mycket att fixa, men det är mest egen arbete - utan dyra reservdelar👍.
Kul att följa din projekt, Macho!

Tar sin tid, men håller ned kostnader med att göra allt själv.

Re: Valmet 828 -90

Postat: tor 17 sep 2020, 20:39
av machonisti
fendt311 skrev:Fasen vad duktig du är.👍

Att lyckas på en chansning är att ha tur, inte nödvändigtvis duktig.

Re: Valmet 828 -90

Postat: tor 17 sep 2020, 20:44
av machonisti
halvproffs skrev:Skotaren blir som ny efter den här fina renoveringen!
En kompis svetsade fast hydraulröret på gripen som fått en spricka för en 5år sedan. Håller än.

Tack!
Den känns redan bättre. Angående svetsningen, traditionell svetsning med demonterad cylinder eller en risktagning med olja i cylindern?
Blev att testa svetsningen idag med ett 1000 kg lyft. Såg ingen olja efteråt.

Re: Valmet 828 -90

Postat: tor 17 sep 2020, 21:17
av fendt311
machonisti skrev:
fendt311 skrev:Fasen vad duktig du är.👍

Att lyckas på en chansning är att ha tur, inte nödvändigtvis duktig.

När jag svetsar lite speciella saker så brukar jag som du, använda trasor med kallt vatten. Samtidigt som jag kyler med tryckluft.