Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Nytt skördarkoncept med eldrivna hjulmotorer

1 inlägg 1767 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt skördarkoncept med eldrivna hjulmotorer

Pelle Skog  
#621634 Tänk dig en skördare som kombinerar den bästa tekniken från olika typer av maskiner. Elmotorer i separat styrda hjul, pendelarmar, ställbar bredd, låg tyngdpunkt, låg markpåverkan – en maskin med grävmaskinens fördelar och som rör sig smidigt som en krabba mellan träden. Finns en sådan maskin? Tja, nästan …

Många hävdar att det sällsynt med ”riktiga” nyheter när det gäller skogsmaskiner. Det dyker naturligtvis upp nyheter lite då och då men det handlar oftast om ganska små förändringar och uppdateringar. Skördare, skotare och lunnare har i stort sett likadana ut under en mycket lång tid. Detta innebär dock inte att folk har slutat tänka.
Det finns uppfinnare som tänker utanför de traditionella ramarna. Deras problem är ofta att de får finansiera sina projekt själva, vilket ofta betyder att idéerna aldrig lämnar ritningsbordet. Det behöver inte betyda att idéerna inte är bra, ofta finns det i alla fall delar av idéerna som har potential att lyckas.
En sådan uppfinnare är entreprenören/ingenjören/maskinhandlaren Jürgen Hartig i Tyskland. På 80-talet var han en typisk tysk skogsentreprenör som jobbade med helstamshantering, med tyska maskiner på tyskt vis. 1989 åkte har till Elmia Wood för att titta på nordisk teknik som han hade hört mycket talas om. Han såg då en Skogsjan, en skördare med pendelarmar, för första gången och blev förälskad i detta koncept.

1580195701_juergen.jpeg


En kort tid efter besöket på Elmia besökte han Skogsjan och fick se maskinen i full drift i skogen. Planen var att han skulle köpa en och även erbjuda sig att som återförsäljare sälja Skogsjan i Tyskland. Det blev inte så. Skogsjan var vid det tillfället inte intresserade att exportera till Tyskland eftersom man just då inte byggde mer än en handfull maskiner om året. Så Jürgen fick vända hem igen, utan sin drömmaskin.
Prototyp HP 120
Under besöket hos Skogsjan noterade Jürgen att många av huvudkomponenterna var tillverkade i Tyskland. Hur svårt kunde det vara att tillverka en egen skördare? tänkte han. 1990 rullade en prototyp under arbetsnamnet HP 120 ut ur hans verkstad. Skördaren hade fyra hjul på pendelarmar, en 120 kW Mercedesmotor och en Pika parallellkran (den första i Tyskland enligt Jürgen själv).
Kranen satt intill den svängbara hytten, precis som på Skogsjan. Transmissionen bestod av fyra hydraulpumpar som drev varsitt av maskinens fyra hjul. Sensorer i midjan som höll reda på styrvinkeln såg via en dator till att varje enskild hjulmotor hela tiden fick exakt rätt mängd olja för att varje hjul skulle hålla rätt hastighet utan att slira och därmed orsaka markskador.
Patent och ritningar såldes till en maskintillverkare som byggde en serie om sju maskiner under namnet Herma innan den lades ner. Jürgen själv fortsatte att jobba med prototypen, med lite ombyggnader längs vägen, till 2002 då maskinen hade gått 11 000 timmar.

1580195701_hp.jpg-1_(2).jpg


Orkanen Lothar väckte nya idéer
För att arbeta med stormfällt virke efter stormen Lothar skaffade Jürgen en stor bandgrävare med ett Keto 1000-aggregat. Han gillade inte bandstället men var tvungen att medge att konceptet med kran, hytt, motor och hydraulik i en enhet faktiskt var bra.
Redan då, 2000, fanns det hjulgående maskiner med ”grävaröverdel” men de hade en hög tyngdpunkt eftersom ”kroppen” var monterad över bandstället. För att kompensera för det var maskinerna tunga och breda vilket bl.a. orsakade problem vid vägtransporter. Samtidigt gick trenden i Tyskland under denna tid mot allt större skördaraggregat vilket innebar att man faktiskt behövde stabila basmaskiner. Jürgen såg tre alternativ:
1. Öka vikten på basmaskinen
2. Sänka tyngdpunkten på maskinen
3. Göra basmaskinen bredare
Alternativ 2 verkade vara rätt att gå vidare med. Ett lågbyggt hjulchassi med grävaröverdel.

1580195699_harvester_wald_8.jpg


Skördare med eldrivna hjulmotorer
Resultatet blev en maskin med fyra tvillinghjul, åtta hjul med 600/55-26.5-däck. Ett hjulpar i varje hörn av maskinen, monterade på pendelarmar. Varje hjulpar kan vridas 180° vilket också är styrningen av maskinen. Teoretiskt sett kan alltså maskinen köras på tvären (mer om det nedan). Ovanpå chassiet, eller snarare mellan hjulen, monteras en överdel från en grävare, en som redan finns vilket betyder att Jürgen inte behövde konstruera en hel skördare utan bara hjul-chassit.
Första gången konceptet presenterades, på ett möte 2002 inför en gruppmaskintillverkare och forskare, var tanken att hjulparen skulle drivas av hydraulmotorer. Intresset för konceptet var då mycket lågt och Jürgen kom inte vidare.
Förbättrat koncept
Senare kom Jürgen i kontakt med Dresdens Tekniska Universitet och en grupp forskare som jobbade på temat ”Energieffektiva Transmissioner för Arbetsmaskiner”. De presenterade en ny typ av eldriven transmission med mycket exakt hastighetsreglering som verkade passa Jürgens projekt perfekt. Detta system var dessutom enklare att montera än motsvarande hydrauliska system. Beslut togs att från och med nu var det elmotorer som gällde.
Precis som på HP 120 styrs varje hjulpar separat via en dator för att kunna hålla rätt hastighet och undvika slirning som leder till markskador. Kranen och övrig hydraulik körs konventionellt med pumpar som drivs av en dieselmotor som även driver en generator för de elektriska hjulmotorerna.
En annan förbättring var att det dök upp en bandgående skördare, Kern HE 50.1, vars överdel passade bra på Jürgens hjulchassi. Nu kunde han plötsligt presentera en komplett maskin, eller i alla fall illustrationer och ritningar på en.
Justerbar bredd
Eftersom hjulparen är lagrade excentriskt kan bredden på maskinen ändras genom att dessa vänds 180° som visas nedan. På så sätt kan man välja 3,0, 3,3 eller 3,6 meters bredd. Om själva vändpunkten på hjulparen flyttas kan andra bredder fås, t.ex. 3,0, 3,5 eller 4,0 meter. När ett hjulpar vänds ändrar hjulmotorn automatiskt färdriktning.

1580195699_min_width.jpg

1580195699_one_side_out.jpg

1580195699_max_width.jpg

1580195699_turning_on_a_coin.jpg


Med den här typen av styrning kan man vända maskinen på en femöring eller till och med köra på tvären som nämnts ovan. Man kan också ställa fram resp. bakhjul så att de inte går i samma spår, vilket kan vara användbart vid blöta och mjuka markförhållanden.
Längden på maskinen är 8,1 meter. Höjden, med 54 cm frigångshöjd, är 3,7 meter. Markfrigången kan ställas från nästan 0 till ca 80 cm. Allt enligt Jürgens beräkningar.
Slutsatser
Teoretiskt sett borde detta kunna vara en mycket flexibel maskin tack vare kombinationen av olika lösningar. Pendelarmar, elmotorer, tvillinghjul eller grävmaskinsskördare är inget nytt men kombinationen blir något som man inte sett förut(?). Det skulle vara högst intressant att se en prototyp i drift.
Jürgen Hartig fyller 70 i år och hävdar att om han varit 35 skulle han ha byggt denna maskin själv. Han accepterar dock sin situation och hoppas att någon annan vill ta över projektet och driva det i mål
Om du vill öva på dina tyskakunskaper kan du hitta mer information på hans hemsida https://www.harvestforsttechnik.de/neue-idee .




   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).