Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Utbilda sig till skogsmaskinförare vid 28, hur ser det ut?

3 inlägg 3174 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utbilda sig till skogsmaskinförare vid 28, hur ser det ut?

randombandom  
#591817 28 årig kille som testar på det mesta och insett att skogen med maskiner lockar väldigt mycket. Vill även bo långt ut i skogen. Skulle påstå att jag har lite känsla för att arbeta fort med maskiner. Efter att ha läst lite verkar det vara en rätt tuff bransch även fast branschen skriker efter skogsmaskinförare.
Vad säger ni, hur är läget? Vet ni någon bra utbildning? Ort flexibel.

Tack på förhand!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Utbilda sig till skogsmaskinförare vid 28, hur ser det u

Avslutat-02  
#591826 Alfta har haft en bra vuxenutbildning.
Lika så Ljusdals naturbruk.

Jobb finns men det är en pressad bransch, så man bör ha något i ryggen för att få jobb.

Avatar Fallback

Re: Utbilda sig till skogsmaskinförare vid 28, hur ser det u

AKKAMAAN  
#591843 Börja med att bestämma dig för vilken landsända/glesbygd du vill jobba i. Om det är i Hälsinglands djupa skogar skulle jag försöka komma i kontakt med några bra entreprenörer i dessa delar av "Hälsingland". Bjud på dig själv lite. Ta med fika till skogen, presentera dig som villiga att "investera" i skogsmaskinföraryrket. Be att få komma tillbaka och visa tekniskt intresse under t ex ett servicepass. Man får bara en chans att göra ett första intryck.
En entreprenör kommer inte att lova dig jobb efter detta. Men han/hon kommer att komma ihåg dig när du kommer tillbaka efter att du skaffat dig din utbildning.. Gro några såna hör frön hos ett antal entreprenör i området. Om de tycker du är en oslipad diamant så kanske de till och med "bjuder över varandra". Detta sagt som ett skämt men du förstår vad jag menar.
Om du finner det intressant att etablera i "nordvästra Jämtland" eller "runt Stensele" i Lappland så rekommenderar jag att du du letar efter en lokal utbildare där. Detta för att de entreprenörer/(skogsbolag) som är benägna att anställa/rekrytera i området ofta/alltid håller en bra kontakt med utbildande skogs-naturbruksskolor, speciellt de som bedriver vuxenutbildning. Många skolor bedriver utbildning på uppdrag av Arbetsförmedlingen idag vilket är ett bevis på att det finns tillgängliga jobb. Jag har en kontakt (en skogsmaskinskonsult) med brett kontaktnät över hela Sverige som jag kan tipsa dig om på ett privat PM. Han har själv varit både entreprenör och ansvarig för vuxenutbildning på ett Naturbruksgymnasium och vet hur de "psalmerna skall sjungas".
Om du hör av dig med namn och bostadsort, och ett 2-3-raders mycket kort "CV", så kan jag "grunda" åt dig hos några kontakter.
Att du är beredd att gå utbildning samt vill bo "långt ute i skogen" med en "jaktbössa" och/eller ett fiskespö är en väldigt stark merit att börja med. En sak som man dock skall komma ihåg är att ingen entreprenör vill riskera anställa någon som kanske avbryter anställning inom nåt halvår eller år. Då kör de hellre själva förlängda skift tills de hittar rätt person.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).