Sida 1 av 2

Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: tis 20 aug 2019, 10:38
av Fredrik Reuter
Sveriges största skogsägare, statliga Sveaskog, meddelar idag att de tecknat nya avtal med Skoogs Bränsle och Preem om att kommande dieselleveranser till Sveaskogs egna skogsmaskiner ska vara minst HVO80, alltså minst 80% förnybar diesel.

Det kan vara både tallolja och animaliska fetter som dieseln kommer har sitt ursprung i men PFAD är bannlyst. Alltså ingen förnybar diesel från palmolja.

Avtalet innebär att minst 80% av levererad diesel ska vara förnybar över ett kalenderår. Det kan vara så att vissa leveranser kommer ske med HVO100 andra med ex Preems Evolution diesel som har minst 50% tallolja inblandad.

- Avtalen innebär att Sveaskog reducerar sitt växthusgasutsläpp gällande drivmedel med cirka 80 procent enligt den mix av produkter och certifikat som leverantörerna garanterar. Vi betraktar detta mer som ett samarbete med hållbarhetsfokus, än ett renodlat leveransavtal, säger Mats Oja, inköpschef på Sveaskog.


Avtalet delar upp Sverige i två delar, Skoogs Bränsle kommer leverera till skogsmaskiner i norra Sverige och Preem kommer leverera till skogsmaskiner i södra Sverige. Nästan all leverans sker via bulkbil.

Här kan du läsa mer: https://news.cision.com/se/sveaskog/r/s ... l,c2884546

Bild

Bild från Sveaskog/Cision

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: tis 20 aug 2019, 16:54
av bgl
Bistert att skriva men tyvärr bara ett spel för gallerierna.
HVO 100 är en bristvara så vem som förbrukar och var den förbrukas de droppar som kan levereras har föga betydelse.

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: tis 20 aug 2019, 17:29
av Arvid0
bgl skrev:Bistert att skriva men tyvärr bara ett spel för gallerierna.
HVO 100 är en bristvara så vem som förbrukar och var den förbrukas de droppar som kan levereras har föga betydelse.
du tror inte det kan vara ett incitament att hitta liknande produkter eller alternativa tillverkningsmetoder/produkter? om efterfrågan är så stor att det är en bristvara.

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: tis 20 aug 2019, 19:48
av bgl
Behövs inga mer incitament, Sverige förbrukar redan 30% av den globala HVO-produktionen, samtidigt som vi är ca 0,2% av världen!
Det finns planer på att tredubbla den svenska produktionen men det blir ändå bara "en fis i rymden" globalt sett,den globala produktionen behöver öka 150 ggr för att världen ska komma ikapp vår förbrukningsandel av HVO.

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: ons 21 aug 2019, 07:15
av Torbjörn Johnsen
Det är nog ganska sannolikt att den inhemska produktionen av biodiesel kommer att öka rejält de närmaste åren. Framför allt med skogsråvara som bas. Det finns många projekt under planering.

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: ons 21 aug 2019, 12:13
av totte
Städade lite i tråden.

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: ons 21 aug 2019, 12:17
av Göt
Intressant det där med HVO då det har börjat att finnas på en del mackar, är det sant att man inte behöver nåt algmedel i den som man måste göra om man är lågförbrukare av vanlig diesel

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: ons 21 aug 2019, 12:20
av Avslutat-02
Det betvivlar jag starkt...
Det skulle jag då använda fortfarande för att vara säker.

All miljödiesel binder vatten, får du kondensvatten eller ut ifrån, så blir det inte roligt.

Biocid tycker då jag att man bör använda.

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: ons 21 aug 2019, 12:26
av Emanuel90
Hvo är i princip identisk med fossil diesel och är därmed väldigt lagringsduglig, den används av många som bara kör några timmar om året med traktorn för att slippa problem med alger.

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: ons 21 aug 2019, 12:33
av totte
HVO har i stort sett samma egenskaper som vanlig petroleumdiesel och binder inte vatten så som RME gör.

Emanuel hann först ser jag nu.

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: ons 21 aug 2019, 12:37
av Arvid0
finns det någon rimlig anledning till att vissa fordonstillverkare inte "godkänner" hvo100? tillåter alla maskintillverkare hvo100?

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: ons 21 aug 2019, 12:38
av Avslutat-02
Är det samma bränsle som köps hittills på macken, så skulle då jag tillföra medel.

Litar inte på detta...
Det som är miljövänligt har hittills varit en besvikelse, förutom aspen.

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: ons 21 aug 2019, 12:39
av Avslutat-02
Arvid0 skrev:finns det någon rimlig anledning till att vissa fordonstillverkare inte "godkänner" hvo100? tillåter alla maskintillverkare hvo100?



De flesta väntar väl tills marknaden har provat, så får man se vad konsekvenserna blir.

Som med RME/FAME diesel, bara problem.....


https://teknikensvarld.se/hvo100-raddar ... eselnoden/

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: tor 22 aug 2019, 23:50
av th
vinterrojarn skrev:Är det samma bränsle som köps hittills på macken, så skulle då jag tillföra medel.

Litar inte på detta...
Det som är miljövänligt har hittills varit en besvikelse, förutom aspen.

Det är bara ett fåtal mackar som har HVO. OK har 60 st i hela Sverige av mer än 700 mackar totalt. Jag har kör med HVO i flera år utan något extra medel och använder traktorn mest på vintern. Inga algproblem :-bd

Re: Sveaskog går över till HVO-diesel i sina skogsmaskiner

Postat: fre 23 aug 2019, 07:33
av Avslutat-02
"Diesel med RME är ett svavelfritt motorbränsle för dieselmotorer i personbilar, tyngre fordon och arbetsmaskiner. Den uppfyller kraven enligt Miljöklass 1 samt Svensk Standard SS-155435. Bränslet innehåller RME (FAME) som är ett förnyelsebart bränsle. Inblandningen gör att vi minskar de fossila koldioxidutsläppen. Vi rekommenderar att inte lagra produkterna mer än ett år samt att regelbundet utföra vattenkontroll i cisternen/lagringsplatsen."

Detta är det enda skit jag får tag i på mackarna häromkring tyvärr...
Eller ren RME diesel.