Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Överfart över Å

28 inlägg 10567 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Överfart över Å

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575440
Ola63 skrev:Vi bygger våra broar med virke, 7 m är inga problem. Först bygg upp bankarna, sen på med ett lager 20-25 st långstockar(ca 25 cm i dia) liggandes tätt nredvid varandra över ån. Sen på med ett rejält lass med massaved och sist ris. Bygg sedan ut påfarterna rejält med virke så inga spår bildas. På detta vis kör vi över med Tigercat 1075C.


Det där skulle man vilja se bilder på OIa63 !

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Ola63  
#575454 Egentligen är principen samma som den med lastbilsramarna ovan men vi lägger ju undre lagret tätt också, måste ju hålla för 50-60 ton. Finns många bilder här på forumet hur man gör men dom flesta lägger spannvirket bara under hjulspåren. Det åtgår ca 20-30 m3 virke och 1 timmes skotarjobb att bygga själva bron, sen risar man efterhand. Vi kör åt Stora Enso och har kraven på oss att avståndet mellan brons undre kant och vattenytan skall vara ca 1 meter. En sådan här bro håller i många år så den ligger kvar för framtida bruk, markberedning m.m. Vi får väl se om det blir något bygge i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575459 Framgår ju inte vad du ska åka med över bron. Men jag har byggt en bro över vår bäck med ungefär samma förutsättningar, men mycket smalare. Byggt med stock och plank. Håller väl för 6 ton, som är max jag kör över med.
Viktigaste var att få brofästet ordentligt långt ifrån på ömse sidor så inte material trycks ner i vattnet, som Fredrik skrev tidigare i tråden. Men 5 meters bredd på ån kräver ju förstås lite mer.

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575460 Första bron la både jag och Wedaskog fästena för nära kanten på bäcken. Där tryckes det när massor med material i bäcken när skotaren körde över. Då var det en rejäl stockbro med färdiga element. Så den höll väl för fullastad skotare av större storlek, men som sagt inte kanterna. Kommer inte ihåg vilken skotare det var men det var fröträd som avverkades så rejäl var den

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Zyrix  
#575463
Uvskogen skrev:Framgår ju inte vad du ska åka med över bron. Men jag har byggt en bro över vår bäck med ungefär samma förutsättningar, men mycket smalare. Byggt med stock och plank. Håller väl för 6 ton, som är max jag kör över med.
Viktigaste var att få brofästet ordentligt långt ifrån på ömse sidor så inte material trycks ner i vattnet, som Fredrik skrev tidigare i tråden. Men 5 meters bredd på ån kräver ju förstås lite mer.


Jag ska gallra maskinellt så det blir väl inte den största maskinen. Men en del skotning lär det ändå bli.
Vet dock inte i nuläget vilka laster då jag är ny på detta.
Det är en av anledningarna att jag söker råd i detta kunskapsrika forum

   TS
Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Zyrix  
#575464
1562824006_a.jpg


Så här ser platsen för överfarten ut.
Jag sa tidigare 5 m, men när jag var där igår och mätte så är det runt 10m

   TS
Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Ola63  
#575477 Fyll på med massaved och ris en bit in på påfarterna så slipper man nertryckta kanter.

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Kim74  
#575774 Hade samma utmaning i vintras. Dock är det inte lika strömt som det verkar vara hos dig. Startade en egen tråd "Brobygge", där finns en massa funderingar om olika alternativ. Det slutade med att jag byggde en "stockmatta" av ca 6 meter långa och ca 20 cm grova stockar. Stockarna band jag ihop med kättingar som skruvades fast med däcksbultar i stockarna. Mattan låstes i isen genom att jag borrade 4 st hål med en isborr och slog ned träpålar i isen. Ovanpå lades ordentligt med ris. Isen var ca 50 cm tjock med ca 10 cm vatten under.

Stockmattan höll först för en 20-tons grävmaskin som gjorde åkanten mindre brant. Därefter kördes en 20-tons huggare över. Utkörningen gjordes med en 12-tons maskin om jag minns rätt. Det avverkades ca 430 m3 så det blev ganska många varv att köra. Stockmattan höll jättebra och allt gick som det skulle. Billigt och framför allt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Överfart över Å

Carabas  
#575982 Kanske ide att kontakta skogsstyrelsen för samråd om man kan köra i ån över, det ser ju ut att vara stenig botten iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Fredrik Reuter  
#576002 Du har nog en utmaning värd namnet där Zyrix. 10 meter är inte lite och det känns som att det skulle behövas avlastningspelare i mitten även om man bygger med grov H-balk.

Det är viktigt som Ola skriver att det finns ett rejält mellanrum mellan underkant på bron och vattnet.

Och att köra i den är givetvis helt uteslutet. Det riskerar att förstöra både ditt och innehållet i vattnets liv framöver.

Vart i Sverige är detta?

Avatar Fallback

Re: Överfart över Å

axwell  
#576013
Fredrik Reuter skrev:Vart i Sverige är detta?

Det ser ut att vara i Västerbotten men det är ju ett stooort län. :mrgreen:

Finns det möjlighet att välja ett annat ställe för överfarten med brantare strand och troligen kortare brobygge ?

Användarvisningsbild

Re: Överfart över Å

Ola63  
#576016 Vi har gått över ca 7-8 m med min metod och Tiger 1075. Inga problem om man gör rätt.

Avatar Fallback

Re: Överfart över Å

Jörgen Salomonsson  
#604213 hur lång kran har du? kan du lägga över virket? blir en extra lastning men då kanske det går köra tomt över isen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).