Sida 1 av 1

Les Cognées - Skidderevent för alpernas skogsfolk (Video)  ARTIKEL

Postat: tor 04 jul 2019, 20:20
av Torbjörn Johnsen
För 12 år sedan fick några kompisar i en fransk alpby idén om att starta ett “skogsmaskinjippo”, som en sommaraktivitet i skidorten Les Gets. Några av killarna i gänget körde skidders (stamlunnare) och idén kläcktes om att göra en skiddertävling i branterna runt skidbacken. Man kallade eventet “Les Cognées” vilket betyder något i stil med “yxorna” om jag fattat franskan rätt och det blev succée direkt från start!

Jag har haft ett besök på den här “skogsmässan” på önskelistan under en längre tid men eftersom den alltid genomförs när det är midsommar i Sverige har det varit svårt att komma iväg. Men i år hade vi bokat in en bilsemester med familjen neröver Europa och då såg jag givetvis till att vi kom vägen förbi Les Cognées under midsommarhelgen. Så, nu äntligen kom jag dit!

Här kommer lite text, bilder och en video från besöket på en klart trevlig och intressant aktivitet:

Företagen vill vara med = Skogsmässa
Det blev som sagt succé från första start och Les Cognées har sedan genomförts vartannat år som en stor skogsträff för allt fler av alpernas skogsintresserade. De senaste åren har ca 30 000 besökare kommit enligt arrangörerna. Med publikframgången kom också ett intresse från företag om att vara med som utställare och sponsorer så idag finns en omfattande mässdel med ett 100-tal utställare. Besökarna kommer idag från de flesta länderna i alpregionen inkl. Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien m fl.

Stort skogsparty
Arrangörerna har dock hållit benhårt i ursprungstanken att det ska vara en trevlig, social träffpunkt och att det ska vara kul. Ett avbrott från vardagen för de som jobbar i alpländernas skogsbruk. Det syns bl a i arrangemangets layout och serviceutbud. Ett gigantiskt “torg” med sittplatser, tält, mat och ett 20-tal öltappar är centralpunkten för Les Cognées. Här äter man inte lunch kl. 12.00 prick utan här äts- och dricks och pratas det från det att portarna öppnar på morgonen tills de stängs efter första dagens kvällsprogram. Utan att det fördenskull verkar spåra ur i okontrollerad fylla eller bråk. Atmosfären var trevlig och det var påfallande många unga besökare och även en ganska stor andel tjejer och kvinnor mot vad man brukar se på en svensk skogsmässa. En hel del barnfamiljer kunde man se men det var ingen “bred allmänhet” som besökte utan troligtvis enbart folk med någon koppling till skogsbruk (maskinförare, entreprenörer, skogshuggare, skogsägare, skogsstuderande m fl inkl familjer.).

1562262923_p1060764.jpg


Stamlunnare (Skidder)
För er som aldrig sett en stamlunnare kan den enklast beskrivas som en midjestyrd skogstraktor med fyra hjul. Ett hjul i varje hörn ger låg tyngdpunkt på maskinen och en skidder är i regel snabb jämfört med en skotare. En skidder klarar skapligt brant terräng och kör i tomme uppför för att sedan släpa ett lass med helstam utför. I Alperna är det vanligast med “stropplunnare” (kallas även vinschlunnare eller cable skidders) vilket innebär lunnare med två starka vinschar. Stammarna (oftast kvistade) vinschas in till lunnarens bakdel mot en stor skyddsplåt och sedan dras lasset utför till avlägg för vidare hantering. Det är vanligt att de europeiska vinschlunnarna även har en kran, typ skotarkran på bakdelen. Den kan användas till att baxa och styra med stammarna i lasset så att man enklare tar sig fram i svängar och förbi hinder.

1562262923_p1060767.jpg


Skidders är också de vanligaste maskinerna för att få ut virket ur skogen i Nordamerika. Men där har lunnarna oftast en grip som håller fast stammarna (grapple skidder). Amerikanska skidders är i regel större och tyngre än sina europeiska syskon. I Nordamerika drar lunnarna ofta sina lass på plan mark medan det i alperna nästan alltid görs i utförslut.

Vinschlunnarna har den fördelen att de kan släppa ner lasset om maskinen inte orkar dra och sedan bara köra fram maskinen en bit. Sedan får vinschtrumman göra jobbet och dra ikapp stammarna. Skiddervinscharna är både brutalt starka och snabba!

Alla skidders har schaktblad fram som hjälper till att hålla maskinen stilla vid behov och de har även en stor, vertikal skyddsplåt bak. Denna plåt kan också sänkas ner i marken när maskinen behöver stå stadigt.

En variant av skidder, men som egentligen är en skotare är när man använder skotare med klämbanke. Klämbanken är en stor gripklo liggande “på rygg”, monterad på skotarens bakvagn. Ofta är det då skotare som kan kortas eller är avkortade. Både Gremo, EcoLog m fl CTL-tillverkare levererar enstaka exemplar av den här typen av maskiner som används för lunning av helstamsvirke eller enstaka mycket grova och långa stockar.

Flera europeiska skiddertillverkare
De vanligaste lunnarna i Frankrike är de inhemska CAMOX-maskinerna men det finns även många skidders från tyska HSM och NOE, från kanadensiska Tigercat (kallas TCI i Frankrike) och från kroatiska tillverkaren Hittner (kallas Latil i Frankrike). Bland äldre maskiner finns även en hel del CAT-maskiner och JohnDeere/Timberjack. John Deere verkar dock ha försvunnit från marknaden för nyförsäljning p g a att deras amerikanska lunnare enligt fransmännen är för tunga för alpskogsbruket. Det finns även en rumänsk skiddertillverkare som marknadsförs i Frankrike:IRUM/TAF, men de var inte med på årets Les Cognées.

17 tävlande
Huvudattraktionen i Les Cognées är skiddertävlingen. Den går ut på att en skidder med lass (4 st grövre stammar om ca 18 m längd) ska köra en bana som går både uppför och nedför och som innehåller kurvor och svåra passager. Banan avgränsas av stolpar och för varje gång man stöter i stolparna med skidder eller stockar får man straffpoäng. Det är egentligen ingen prestationstävling på tid men tiden mäts för att särskilja tävlanden som hamnar på samma poäng. Vinner gör den förare som har minst antal straffpoäng.

1562262924_p1060690.jpg


1562262923_p1070005.jpg


Följande sex skidderfabrikat användes av de tävlande:
CAMOX, F140 och F175
HSM, 904ZL/ZLH
NOE, 210-4R
TCI (Tigercat), 610C och 610E
Latil (Hittner), T4T Ecotrac 140
CAT, 518

Cheerleaders med motorsåg
Ett intressant fenomen på Les Cognées var de de hejarklackar som följde de olika tävlande. Någon hade rejäla kobjällror för att göra sig hörda. Sådana som man brukar höra när man ser alpint på TV-sporten. De flesta “cheerleaders” hade dock utvecklat denna teknik ytterligare och bytt bjällrorna mot en motorsåg. Utan ljuddämpare! (Och utan kedja.) En av dem hade t o m bytt ut ljuddämparen mot en “megafontratt”. Klart innovativt. Men jobbigt för öronen!

1562262926_img_6069.jpg


1562262915_fullsizeoutput_742d.jpeg


Mjukt och slirigt
När jag besökte Les Cognées hade det regnat natten innan. Föret i backarna var utmanande med finkornig jord som var rejält fuktig. Minst sagt slirigt. Alla skidders hade kedjor runt om på fyra hjul men det märktes att det var svårt. I början av tävlingsbanan fanns en kort men brant uppförsbacke och här fick de flesta maskinerna snabbt problem. Inte minst de tyngre Tigercatmaskinerna. Arrangörerna ställde en assisterande skidder ovanför backen och vinschade upp de tävlande första biten. Eftersom det här var väderrelaterat och lika för alla så gjorde man inga poängavdrag.

Efter att första backen var passerad kom de flesta runt hela banan men den blev djupare och djupare allt eftersom tiden gick. För en svensk skogsmurvel med markskador på hjärnan så ser det ganska brutalt ut. Om hjullspåren blev för djupa så satte man bara i schaktbladet och hyvlade ner så att det inte tog i under buken… Å andra sidan så finns kanske inte så många alternativ till skiddern i den branta terrängen? Och vägarna som används som skiddervägar återanvänds ofta gång efter gång när man kommer tillbaka till samma område så de blir som nån slags permanenta körvägar. Ibland ser de dock mer ut som djupa "rodelbanor" än som en skogsväg.

Alternativ till skidders?
En annan teknik som används för att få ut virke där det är brant i alpländerna är linbanor. Det fanns utställare med som visade sådan teknik också. En lastbil eller skogsmaskin med ett högt vinschtorn placeras nere vid avlägget och sedan dras en vajer upp till en fast förankringspunkt överst i branten man tänker avverka. Utefter huvudvajern löper en vagn som kan köras upp och ner i branten. Från vagnen går en vinschvajer som sänks ner och stroppas runt stammarna eller träden. De kan sedan dras ända upp till vagnen innan den åker ner till avlägget. Vinscharna är radiostyrda och det hela ser ut att fungera smidigt när grejerna väl är på plats. Dock är det ett dyrt system som kräver både arbete och annan utrustning (mindre hjälpvinschar och grävmaskin) för att riggas upp. Det verkar som om linbanornas marknadsandel minskar p g a att de ger en dyr avverkning.

1562262925_p1060820.jpg


Tractionwinch
Ett system som dock verkar öka för avverkning i brant terräng är s k Tractionwinch. Det är en kraftfull hjälpvinsch som monteras bak på en skotare eller fram på en skördare. En tractionwinch har lång vajer och den fästs längst upp i branten i en solid fästpunkt. Sedan drar maskinen sig uppför med vinschen samtidigt som den kör. På så sätt kan en skördare klara mycket brant lutning. Det samma gäller skotaren som använder vinschen som “broms” när den ska ner med fullt lass. (Tekniken med tractionwinch kan säkert även användas för skidders). Med traction vinsch klarar en CTL-maskin troligen brantare terräng än vad en skidder (utan vinsch) kan ta sig upp i?

Ni som vill veta mer om de olika lunnarnas tekniska specifikationer kan läsa mer här:

Camox F175

HSM 904 ZL

NOE 210-4R

Tigercat 610E

Hittner T4T Ecotrac 140

Sammanfattning
Les Cognées är ett mycket häftigt event att besöka för en “utomstående” och för de som är verksamma i det franska skogsbruket är det här säkert en riktig höjdarhelg. Socialt, intressant och trevligt. Tävlingen bidrar till att få intresse kring skogsmaskinerna och säkert också till att intressera ungdomar för att köra maskin.

För det hundratalet företag som deltog var det här säkert ett kostnadseffektivt sätt att träffa många befintliga och potentiella kunder. Alla företag hade relativt små montrar med någon enstaka maskin, ett enkelt tält och sina säljare på plats. Från svenskt håll såg jag bara Markussons franska återförsäljare som hade bråda dagar med att visa slipmaskiner och EcoLogs franska ÅF som hade med sig en EcoLog 574-skotare i klämbanksutförande. Hultdins, Olofsfors och Indexator fanns med via diverse ÅF. Övriga CTL-företag från Norden saknades helt.''

1562262923_p1060826.jpg


Arrangörerna har ett lokalt fokus till orten (Les Gets) och är helt fristående från (bransch)organisationer eller företag. Målet är att göra två intressanta och trevliga dagar för likasinnade med mat, dryck och underhållning (tävling, mässa, festkväll). De som vill vara med är välkomna. Entrén är gratis och parkeringen är gratis. Priserna på mat och öl högst rimliga.

1562262923_p1070024.jpg


1562262923_p1060829.jpg


För er som inte vill vänta i två år tills nästa Les Cognées för att se skogsmaskiner i brant terräng så finns en utmärkt möjlighet redan i höst. Då går den österrikiska skogsmässan Austrofoma söder om Wien, 8-10 oktober. Där finns utställare och demo av all teknik för avverkning i brant terräng. Austrofoma är dock till skillnad mot Les Cognées “ärkeseriös”. Den arrangeras av Österrikes Landwirtschaftkammer och entrén brukar ligga runt 500-600 kr. Men då får man å andra sidan en egen hjälm och en mässkatalog fullspäckad med fakta.

Läs mer om Austrofoma här.

Länk till Les Cognées

Och en (lååång) video från besöket:


Det som skulle varit intressant att se på Les Cognées hade varit hur en skotare klarat sig i tävlingsbanan? Med lass eller utan lass? Tror ni att en tom skotare med band kravlar uppför samma branter som en skidder?

Re: Les Cognées - Skidderevent för alpernas skogsfolk (Video

Postat: tor 04 jul 2019, 20:42
av bgl
Lutningen kan inte vara problem med lämpliga band, däremot bekymmer med vissa tvära kurvor!

Re: Les Cognées - Skidderevent för alpernas skogsfolk (Video

Postat: tor 04 jul 2019, 21:40
av Amatörhuggare 62
@Torbjörn
Mycket intressant läsning.
Och kul få se,Från Europa.
Hur dom gör där.
Toppen.
Mvh Amatörhuggare 62