Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

27 inlägg 18292 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

Användarnamn1  
#774332 En del till salu... https://www.mascus.se/cintoc-ab/308bf35 ... ealer.html Vad händer tro? Bidde inget?

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774954 Vem vill ha in det åbäket på markerna

Avatar Fallback

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

hfab  
#825557
1704543004_screenshot_20240106_130506_blocket.jpg

Är Cintoc projektet dött nu?
Det skulle vara intressant att veta hur många skattekronor som gått åt till detta.

Användarvisningsbild

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

paavo25  
#825655 För ett år sedan på våren en tillställning med en del skogsmaskiner, inrikning energi. d'är såg jag en sampo med logmerkran och nisula 335E+?
https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 143822.jpg
https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 143821.jpg
Detta ett stycke som jag ej sett mer av och kan ej säga har det med annat att göra

Avatar Fallback

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

Ådii  
#825688
paavo25 skrev:För ett år sedan på våren en tillställning med en del skogsmaskiner, inrikning energi. d'är såg jag en sampo med logmerkran och nisula 335E+?
https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 143822.jpg
https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 143821.jpg
Detta ett stycke som jag ej sett mer av och kan ej säga har det med annat att göra


Det borde väl vara denna?


Användarvisningsbild

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

Torbjörn Johnsen  
#825772 Den maskin som visas på videon är Sampos drivare CR68. Den visades på Metko nu senast 2022 och jag tror att det har varit med där tidigare också. Det är inte Cintoc-maskinen som syns på videon men det är mycket möjligt att Cintoc försökte bygga på den basmaskinen. Jag vet inte ens om Cintoc:en kom ut på test i skogen i något slutligt prototyp-utförande men jag har för mig att jag sett några maskinrester från projektet men minns inte var. Hursom så verkar det vara ett dött projekt idag men med dagens energipriser kanske idén itne är så dum? Fast det borde gå att skörda energi-sly med en mindre maskin kan man tycka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

Lindveden  
#825799
Torbjörn Johnsen skrev:Den maskin som visas på videon är Sampos drivare CR68. Den visades på Metko nu senast 2022 och jag tror att det har varit med där tidigare också. Det är inte Cintoc-maskinen som syns på videon men det är mycket möjligt att Cintoc försökte bygga på den basmaskinen. Jag vet inte ens om Cintoc:en kom ut på test i skogen i något slutligt prototyp-utförande men jag har för mig att jag sett några maskinrester från projektet men minns inte var. Hursom så verkar det vara ett dött projekt idag men med dagens energipriser kanske idén itne är så dum? Fast det borde gå att skörda energi-sly med en mindre maskin kan man tycka.


Ja man borde utveckla en maskin för eftersatt röj/gallring skog,o ta tillvara på dom relativt stora mängder material som faller till backen när man kör me röjsåg/motorsåg

Avatar Fallback

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

hfab  
#825805
Lindveden skrev:Ja man borde utveckla en maskin för eftersatt röj/gallring skog,o ta tillvara på dom relativt stora mängder material som faller till backen när man kör me röjsåg/motorsåg

Vad får det kosta att ta ut materialet?
Och vem har du tänkt ska betala?

Vi har ju exempelvis vimek biokombi som fungerar bra i eftersatta röjningar.

Avatar Fallback

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

Lindveden  
#825806 Ja sånt får man givetvis räkna på, tänkte mest ju mer energi veden verkar stiga i pris o efterfrågan på material till tex flis, värmeverk osv så kanske det hade varit en idè. Istället för att det blir liggande stora mängder i skogen. Givetvis så har man ju andra aspekten att materialet ger gödning när det bryts ner

Avatar Fallback

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

Lindveden  
#825807 Ex: häromkring där ja bor så finns det 2 skördare som kör med bracke klipp istället för ett vanligt aggregat. Visserligen kör dom mycke igenväxta åkerkanter o början på igenväxta små åkerlappar i landskapet o allt går till flis. Men det e ju givetvis lättare att sitta o ta ner åkerkanter o sånt än o ge sig in i en eftersatt röjning o vara rädd om huvudstammar o sånt.
Men Vimek modellen kanske inte e så dum idè. Har tyvärr aldrig sett den i action

Avatar Fallback

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

Ådii  
#826643 Ifall någon är intresserad så har det kommit en till video nu på Sampo CR68 med Nisula 355, är medveten om att den inte har nåt med Cintocs maskin på så vis att göra men intressant ändå.


Avatar Fallback

Re: Ny Cintoc på Sampomaskin i Finland - snart provkörning

hfab  
#826667 Sista cintoc byggdes väl på en likadan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).