Vi har tidigare diskuterat dataspel och skogsbruk, främst i trådar som Farming simulator 2011, Ponsse Scorpion i farming spel, Motorsågsgaming och Alstor 8x8 i dataspel.
Jag kommenterade en video där YouTubern "Skuggan" hugger Vänerblock för någon dag sedan. Anledningen är att om man gör en video om när man hugger Vänerblock så har man viss kunskap om skogen och inte bara dataspel.
Skuggan svarade att han en gång i tiden gått Naturbrukslinje, att han idag inte jobbar med skogen (annat än på datorn) men att det finns en önskan om att kanske göra det i framtiden.
Detta är ju hur häftigt som helst och kanske en öppning för att i framtiden få människor att fortsatt jobba i skogen!
Jag har personligen inte spelat Farming Simulator men med tanke på hur det ser ut i dagens uppladdade videos så börjar det bli otroligt verklighetstroget.
@moiam vet jag har pysslat en del med Farming simulator, dels genom tråden Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång men också att han verkar göra maskiner till dataspelet i fråga!?
Det vore riktigt intressant att få igång en diskussion om detta, kan man kalla det, fenomen. Är det framtidens skogsbruk vi ser genom ett dataspel?
Här är skuggans video:
Här kan du läsa mer om spelet: https://www.farming-simulator.com/about ... latform=pc