Sida 1 av 1

Dyrare reservdelar men fler erbjuder utbyteskomponenter

Postat: tor 01 nov 2018, 12:18
av Torbjörn Johnsen
En av arbetsgrupperna i den av Skogforsk ledda samverkansgruppen TSG (där representanter från Sveaskog, SCA, StoraEnso och Skogsentreprenörerna (SE) ingår) analyserar för tredje gången prisnivån på skogsmaskintillverkarnas reservdelar och servicetjänster. Första analysen gjordes 2014 och den andra 2016.

Gruppen har satt ihop en "reservdelskorg" med ett trettiotal maskindelar. En skördarkorg och en skotarkorg. Sedan begär man in listpriserna för dessa delar från maskintillverkarna John Deere, Komatsu, Rottne, EcoLog och Rottne. Priserna jämförs både mellan olika tillverkare men också mellan olika år. Resultatet presenteras anonymt men den uppmärksamme kan se att det finns tillverkare som använder sig av utfallet i sin annonsering :d

Enligt Skogforsk som sammanställt arbetsgruppens resultat så är prisökningstakten lägre de senaste två åren (7%) än vad det var mellan 2014 och 2016 (10%).

Undersökningen utgår som sagt från tillverkarnas listpriser och det är tillverkarna som ansvarar för att deras uppgifter är riktiga. Det man kan se i diagrammet nedan är att det ser ut som att prisskillnaderna verkar jämnas ut. Bra för den som jobbar med maskinmärke med dyra delar men sämre för den som jobbat med märken som haft en lägre reservdelskostnad. OBS att diagrammet nedan endast avser nya komponenter.

1541066877_skogforsk-tsg-1.png


Allt fler erbjuder utbyteskomponenter
Att använda fabriksrenoverade utbyteskomponenter kan vara ett bra sätt att hålla ner underhållskostnaderna på en skogsmaskin. Jämfört med första undersökningen 2014 då det var stor skillnad mellan olika tillverkare erbjuder nu allt fler fabrikat utbyteskomponenter. Upp till 10 av reservdelskorgens komponenter kan idag fås som utbyteskomponenter från en av tillverkarna medan ett företag endast erbjuder begagnat som alternativ för fyra av komponenterna.

1541066877_skogforsk-tsg-2.png


Å andra sidan ligger denna tillverkare lägst i pris vad gäller nya delar. Priset för utbyteskomponenter varierar enligt Skogforsk mellan 25 - 70% av priset för en ny med ett genomsnitt runt 30-40%.

1541066877_skogforsk-tsg-3.png



Ökande priser på oljor och smörjmedel
Om ökningstakten för delar har minskat så gäller det motsatta för de förbrukningsprodukter som tillverkarna erbjuder. Typ glykol, oljor, smörjmedel och märkfärg. På dessa produkter ökade listpriserna enligt Skogforsk med 7% mellan 2014 och 2016 men har nu sedan 2016 ökat med 11% i genomnsnitt.

Det är ganska liten prisskillnad från olika tillverkare när det gäller AdBlue, Biohuydraulolja och kedjeolja. Däremot spretar det en del när det gäller glykol, motorolja och märkfärg. När det gäller motoroljan får man betala dubbla priset hos en av tillverkarna jämfört med den som är billigast.

1541066877_skogforsk-tsg-4.png


Jag har ingen aning hur exakt den här undersökningen är då den baseras på de listpriser som tillverkarna själva anger. Jag antar också att trogna och stora kunder kanske har lite förhandlingsmarginal när man pratar med sina leverantlörer? Det skulle vara intressant att få lite inspel om de här resultaten från er som vet hur det ser ut i verklighetens vardag:

1541066877_skogsforsk-tsg.png


Här kan ni ladda ner hela rapporten:
Rapport Rep och service 2018.2.pdf


TSG = Skogsbrukets Tekniska Samverkansgrupp