Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Studiebesök hos Cranab i Vindeln

1 inlägg 4417 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Studiebesök hos Cranab i Vindeln

Torbjörn Johnsen  
#514923 Första anhalten under vår medlemsträff i Vindeln 7-8 juni var ett studiebesök hos krantillverkaren Cranab. Vi fick en intressant genomgång av företaget av Vd Anders Strömgren och vi fick se slutmontering av kranar i anläggningen. Nedan finns lite bilder och här kommer, snabbt sammanfattat, vad jag uppfattade från besöket. Komplettera gärna med sådant jag missat och/eller egna bilder ni som var med.

Det finns en egen tråd om vår träff i Vindeln (SFO-träff i Västerbotten 2018) och det kommer fler trådar om de andra besöken hos Indexator och Vimek samt från Exkursionen med SLU i Vindelns försöksparker.

1528907037_p1040309.jpg


Cranab en del av Fassi-koncernen
Cranab grundades av Allan Jonsson under 60-talet. Kranar för skogsbruket blev företagets produkt och man byggde kranar för både skogsmaskiner och lastbilar. 1974 köptes Cranab av Jonsered och man hamnade i Hiab-gruppen där det fanns flera varumärken (HIAB, Jonsered, Cranab…). Där renodlades Cranabs produktion mot skogsmaskinmarknaden och så har det sett ut ända fram tills idag i princip. Cranab har sett många olika ägare under åren efter att man lämnade Hiab-koncernen (bl a Valmet, Partek…) och togs över av lokala ägare när Komatsu köpte Valmets/Parteks skogsmaskintillverkning. Under 2013 gick italienska Fassi group in som delägare och under 2017 tog Fassi över hela företaget. (Cranab, Bracke Forest och Vimek blir Italienskt)

Under Cranab finns företagen Vimek AB och Bracke Forest AB vilka båda därmed nu ingår i Fassi Group. Buskröjarna med namnet Slagkraft är ett varumärke som ingår som en del av Cranab. Cranab AB har ca 150 anställda (varav ca 50 svetsare) och en omsättning runt 250 miljoner kr per år. Hela Cranab-koncernen med Vimek och Bracke inräknat omsatte knappt 450 miljoner under 2017. I Vindeln har Cranab två produktionsanläggningar om sammanlagt 13 000 kvm lokalyta. I den ena anläggningen (Cranab 1) görs det mesta av av skärning, svetsning och grundläggande produktion. Här går det åt mer än 2000 ton SSAB-stål per år! I den andra (Cranab 2) görs monteringen av kranar, gripare och röjaggregat och härifrån skickas produkterna vidare till kund.

Satsar på lastbilskranar
Cranabs Vd Anders Strömgren berättade lite om hur man tänker inför framtiden. Cranab har en stor marknadsandel av den ”fria” marknaden för skogsmaskinkranar. D v s de kranar som skogsmaskintillverkare köper och inte producerar själva. Till detta ska läggas en del produktion av krandelar åt Komatsu. Utöver skogsmaskinkranar så tillverkas en del kranar för fasta industri-installationer som t ex hos sågverks eller återvinningsföretag.

Marknaden för skogsmaskinkranar är ganska liten om man t ex jämför med marknaden för lastbilskranar. Totalt tillverkas det 3-4000 CTL-maskiner i världen per år och det finns då ett behov av knappt 2000 skotarkranar. Marknaden för andra kranleverantörer än maskintillverkarna själva är ännu mindre eftersom såväl John Deere, Ponsse och Rottne helt eller delvis tillverkar sina kranar själva. När det gäller Komatsu så levererar som sagt Cranab “krandelar” till deras tillverkning.

Antalet lastbilar som behöver en kran är mångfalt större. På lastbilssidan domineras marknaden av Österrikiska Epsilon/Palfinger men här finns mycket marknadskunskap hos ägarbolaget Fassi som också tillverkar lastbilskranar och som fortfarande är ett familjeföretag.

1528907041_p1040338.jpg


Cranab ser därför föga förvånande att tillväxtmöjligheterna ligger i lastbilssegmentet. Nya produkter har tagits fram. Bl a lastbilskranarna TZ12 och TL12 och man satsar nu hårt på att ta marknadsandelar både i Sverige och på vissa exportmarknader.

För bra produkter
I änden på kranen finns en grip och även dessa gripar tillverkas av Cranab. Både för skotarkranar och lastbilskranar. Ett ”dilemma” som Cranab har att hantera är att den stenhårda kvalitets- och hållfasthetsnivå som ”fostrats” fram för skogskranarna ligger avsevärt högre än vad som krävs och förväntas inom lastbilssidan (och vad man är beredd att betala för). Det gäller både kranar och gripar. Enligt Anders Strömgren så går en skotarkran lika hårt på ett enda år som en lastbilskran gör på fem år. Skillnaden var slående i material och utformning när vi såg en kranpelare till en EcoLog-skotare jämfört med en kranpelare till en lastbilskran. Bilden nedan talar för sig själv:

1528907041_p1040320.jpg


Framtidskranen
Framtidens maskinkranar blir smartare. Redan idag finns möjlighet att bygga in ett antal sensorer [ Helsensoriserad skotarkran Cranab ] i kranarna att använda för automationslösningar men det används ännu inte i någon större omfattning. Men digitaliseringen och utvecklingen kommer att ge många nya lösningar enligt Anders Strömgren och hans kollega Magnus Hedman som guidade oss runt i anläggningen.

Vi tackar Cranab för att ni tog emot oss och gav oss en öppen och intressant presentation av företaget och tillverkningen!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).