Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

99 inlägg 47691 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

JD 2006  
#510110
Valmet 890 skrev:Jag känner inte alls igen det där bland entreprenörer jag känner, man tar unga från skolan på praktiker och lär upp eftersom, börjar oftast med skotare och sen när dom är mogna börjar dom lära sig i skördare.
Har haft med mig en som hade gått ut andra året på naturbruksgymnasium och skotat en hel sommar och det gick då riktigt bra, visst är väl inte fullfjädrad på hela planeringsbiten men dom frågar ju och vill lära sig...

Dom enda jag vet som inte törs anställa nybörjare det är sveaskog själv till sina maskinlag, dom plockar rutinerade från entreprenörer istället


Det är klart att det finns många som tar in yngre folk annars skulle vi ha stått stilla för länge sedan.

Det jag vill mena är själva tankegångarna i braschen som stort, det är där frågan måste upp.
Det är klart att det finns dom som är väldigt måna om att anställa nästan bara yngre, jag vet flera jag också men som sagt var så kan man inte bygga en hel bransch på några duktiga...

Att vissa bolag sedan hugger efter bara erkänt duktiga och erfarna är en sak som blir väldigt tveeggad då dom bolagen kan veckan efter en sådan rekrytering klaga i media på att det inte finns yngre som vill!

T.ex. plantering där ingen ungdom hörs vara intresserad....konstigt då att man på många ställen har flera A4 sidor med intresseanmälningar inför sommarens planteringssäsong. Dock så vill ju dom jobba normala tider och inte för 70kr/tim dag som natt....

Så nog finns intresset gentemot skogen det är själva branschen som måste lyfta frågan PÅ RIKTIGT

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Axl  
#510171 det är väl så att när det blir brist på riktigt så kommer lönerna och ersättningarna gå upp men än så länge går det ju att få tag på entreprenörer så då är det ju ingen som vill betala mera.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Traktordave  
#512972 Hörde på Södras årsmöte att en flaskhals i timmerhanteringen var chaufförer (jannee: får väl hoppa upp i hytten igen?...) Lastbilar gick att köpa men svårare med chaufförer.

Utifrån vad som skrivs här ang löner och vad jag ser hos dom som röjer, gallrar mm åt mig så har lönerna halkat efter lite. Oroväckande om man på sikt inte kan få tag på kompetent folk till skogsåtgärder som röjning, gallring mm, vilket är det som formar våra skogar.

I södra Sverige är rotnetto ca 550 kr/fub. Avverkning ca 80 kr/fub. Skulle vi acceptera att avverkningskostnaden ökade med 10 kr/fub så skulle rotnetto sjunka med 1,8 %, men ersättning till entreprenören öka med 12,5%.
Skulle förmodligen räcka till en bra lönejustering, beroende på hur många fub/h man hanterar skördning/skotning ihop. Och lite till vinst.
Kanske ett teoretiskt exempel men ökade virkespriser borde komma olika entreprenörer till godo för att säkerställa rätt folk i skogen även framåt.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

jannee  
#512996 När det gäller lastbilar är det varken brist på bilar eller chaufförer.
I stället är orsaken den att ersättningen till åkarna är för dålig, går knappt jämt upp och vissa transporter går med förlust, när det inte löser sig med returlass. Sedan ställer dessa digitalkort + YKB till problem.
Eftersom en chaufförslön går att överleva på men dock inte att leva på - då jämfört med industriarbetare eller hantverkares lön. Innan dessa djävla digitalkort kom på modet kunde man köra "lite" extra, ja sisådär en 20 - 30 timmar extra/vecka vilket gjorde att man fick råd att även leva och allt flöt på bra.
Åkarna var nöjda, chaufförerna var nöjda men även kunderna som fick tillgång till sin råvara - men nu är det som det är.
Skyll på de som skyllas bör.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Davvi  
#513028 Jobbar idag inom gruvindustrin och kan väl inte direkt klaga på lönen men sneglar ändå allt mer på skogsbranchen. Tror mig passa bra där med genuint intresse för skog och god maskinvana men kruxet är att jobben ofta innebär att ligga borta och anställningarna är tidsbegränsade, i vart fall här i Malmfälten.
Men är det någon här uppe som är villig att låta mig prova på och se om det är något att satsa på så vore det ju ett trevligt extraknäck om inte annat :d

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Fredrik Reuter  
#513082 Hej,
Davvi, jag gissar att @kse inte skulle vara helt omöjlig till att du fick provköra om du åkte ut till han i skördarn (eller skotarn).

Lycka till hur 👍 som!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Davvi  
#513086
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Davvi, jag gissar att @kse inte skulle vara helt omöjlig till att du fick provköra om du åkte ut till han i skördarn (eller skotarn).

Lycka till hur 👍 som!


Tror @kse har sina maskiner nära där jag jobbar nu så borde inte vara omöjligt att klämma in ett studiebesök. :)

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

bgl  
#513670 Ytterst är man sig själv närmast. När ungdomar träffas några år efter avslutad skolgång blir lönen alltid ett ämne för jämförelse. Den lönespridning vi fått senare år kan leda till avundsjuka, närmast ovänskap.
Står i tidningen Byggnadsarbetaren var jag hörde ryktesvägen härom dagen.
Plattsättare i Sthlm har passerat 300kr/tim i löneutfall på ackordet!
Ska jämföras med en 22-årig skotarförares lön.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Ropet  
#554511 Hej, jag är en kille som gått lantbruksutbildning på gymasiet, har efter det kört lastbil, körde tankbil i 3 år till skogmaskiner och dyligt, sen körde jag timmerbil 1år.

Jobbar nu inom industri, men saknar att jobba ute på fält, och skogsbranchen intresserar mig mycket.
är det någon runt Östergötland som är villig att ta imot en lärling,/praktikant,

Jag är ledig var 3:e vecka, och skulle gärna vilja vara med och lära mig om skogsmaskinkörning, skotare och skördare. Om det senare eventuellt skulle kunna leda till en heltidstjänst så kan det vara av intresse .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).