Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

17 inlägg 7886 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

Fredrik Reuter  
#496730 Företaget Rottne Industri som tillverkar sina blå skördare och skotare i just Rottne utanför Växjö meddelar nu att deras försäljning och produktion av skogsmaskiner når rekordnivåer. I januari slogs det försäljningsrekord då totalt 35 skogsmaskiner beställdes.

Bra hyttkomfort och att kunden i mångt och mycket kan skräddarsy sin skördare eller skotare anser Rottne vara en del till framgången.

En annan är att de som bekant är ensamma om att tillverka en beståndsgående skördare med pendelarmar.
Rottne H8D ser ut att ha axlat manteln från dess föregångare, H8b.
Den första H8D är inte levererad ännu, trots det är knappt 30 st redan beställda av kunder i Sverige, Norge och Tjeckien.

Men de större skördarna och skotarna för främst slutavverkning säljer också bra:

Skotaren Rottne F15D säljer som alltid bra, och generellt ökar efterfrågan på de större maskinerna som skördaren Rottne H21D och skotarna Rottne F18D och Rottne F20D, men vi märker också ett ökat sug efter vår beståndsgående skördare Rottne H8D, avslutar Tobias Johansson.




   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496764 Kul! Dom tillverkar ju dom i särklass bästa skotarna, man blir lite sugen att testa om skördarna också är lika bra :-)

Användarvisningsbild

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

skogsjan695xl  
#496799
Valmet 890 skrev:Kul! Dom tillverkar ju dom i särklass bästa skotarna, man blir lite sugen att testa om skördarna också är lika bra :-)


Ingen ide. Det är dom inte [emoji23]

Avatar Fallback

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496807 Haha du säger det? Tror mae ska slå till på en h21a

Användarvisningsbild

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

skogsjan695xl  
#496839
Valmet 890 skrev:Haha du säger det? Tror mae ska slå till på en h21a

Har bara kört h11 ett par månader och det räckte. H21orna som jag hört är delad mening om. Går bra när dom går men mycket småfel ofta och behöver ha runt 1 kubik i medelstam för att gå bra.
Sen är det vissa som bara går och går oxå.

Avatar Fallback

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496953 Nån som hört om det kommer någon 8 hjulig H14? Spekulerades om det förut

Användarvisningsbild

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

mb-man  
#496954
skogsjan695xl skrev:
Valmet 890 skrev:Haha du säger det? Tror mae ska slå till på en h21a

Har bara kört h11 ett par månader och det räckte. H21orna som jag hört är delad mening om. Går bra när dom går men mycket småfel ofta och behöver ha runt 1 kubik i medelstam för att gå bra.
Sen är det vissa som bara går och går oxå.

Vad gillade du inte med den förutom sikten framåt? [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496955 Han hade bestämt sig redan innan att han inte skulle gilla den för att kranen satt framför och då blev allt dåligt ;-)

Användarvisningsbild

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

skogsjan695xl  
#496956 H11an är helt felbyggd enligt mig.
Alldeles för låg, boggilyft blev flitigt använd.
Var svår att backa tillbaka i samma spår om man gjorde instick (kedjor runt om)
Åt helvetes gungig i hytten när man körde in och ut ur skogen, fick stänga av comfort riden.

Hytten svängde inte 90° ut åt sidan. De nya ska väll göra det iof.
Kran sitter för lågt så kör man uppför så går det inte svänga aggregatet över däcken, så man fick antingen backa eller köra bak krantilten.

Användarvisningsbild

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

mb-man  
#496957 Svar på tal! [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496969 Låter ju inte så kul! Ingen som provat en h14?

Avatar Fallback

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496982 Väntar på en H14 vi ska väl dyka upp i maj

Användarvisningsbild

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

skogsjan695xl  
#497022
Valmet 890 skrev:Han hade bestämt sig redan innan att han inte skulle gilla den för att kranen satt framför och då blev allt dåligt ;-)

Skämt å sido så ska jag ärligt säga att jag var väldigt skeptisk från början att ha kran framför mig. Men jag såg faktiskt fram emot att köra med kran framför mig för omväxlings skull. Har tidigare bara kört med kran på sidan.
Att ha kran framför sig var väll inget problem i sig, man vänjer sig fort med det.
Men jag kommer inte vilja ha det igen, tycker det är minst dåligt att ha den på sidan.
Jag personligen tycker inte det rycker å slår mer i hytten med kran på sidan eller om kran sitter framför. Så länge man hugger den skog maskin är lämplig för.

Avatar Fallback

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497096
Henrik86 skrev:Väntar på en H14 vi ska väl dyka upp i maj

Intressant! Vilket aggregat? Blir det en c eller heter dom d då? Tänkte hur länge den klarar sig utan adblue?
Kör ni h14 nu?

Avatar Fallback

Re: Rottne tar sikte på att tillverka 200 skogsmaskiner 2018

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497112 Blir ett 4000 T Blir en c tror de är sista utan adblue. Nä de gör vi inte åker ponsse nu

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).