Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Lysande tider för skogsmaskintillverkarna

1 inlägg 2845 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lysande tider för skogsmaskintillverkarna

Torbjörn Johnsen  
#481865 Jag hittade en intressant rapport om den internationella skogsmaskinmarknaden. Den heter "Global Forestry Equipments, 2:nd edition" och har sammanställts av The Freedonia Group i Cleveland, USA.

Där konstateras att det förväntas ske en stark tillväxt i den globala skogsmaskinmarknaden. Marknadens värde beräknas öka med 4,5% per år och år 2021 kommer skogsmaskiner och utrustning till ett värde om 9,2 miljarder US$ (ca 77,5 miljarder kr) att omsättas.

Skälen till marknadstillväxten är dels en ökande mekanisering av skogsbruket i främst Afrika & Mellanöstern (!) samt Syd/Latinamerika och Asia/Pacific. Dels också ett skifte mot mer CTL (Cut-To-Length) som innebär mer sofistikerad och dyrare maskiner/utrustning.

Västeuropa är världens största nettoexportör av skogsmaskiner och här dominerar Sverige och Finland bland tillverkarna. Överskottet i handelsbalansen för skogsmaskiner och avverkningsteknik beräknas 2021 uppgå till 1 miljard US$ (ca 8,5 miljarder kr). OBS att det här endast avser nettoexportens värde.

Anledningen till Västeuropas position är enligt The Freedonian Group tillverkarnas goda anseende och deras väl utbyggda globala återförsäljarnät. I rapporten anger de också att de västeuropeiska företagen har "...hefty R & D budgets delivering cutting edge products".

Största marknadstillväxten, 5% per år, förväntas ske inom området "Felling machinery" vilket ju bl a borde inbegripa CTL-skördare.

Sverige i vinnarhålet
Sverige hör tillsammans med Finland till världens största skogsmaskinexportörer. Vi har åtskilliga fantastiska företag i det här landet som tillverka här och exporterar world-wide. Jag listar företag jag kan komma på här så får ni gärna hjälpa till att fylla på:

Komatsu Forest
EcoLog
Rottne
Gremo
LogMax
SP-maskiner
Hultdins
HSP
JPS Teknik
Iggesund Forest
Cranab
Bracke
Vimek
Malwa
Terri
Kranman
FTG (Moheda, Mowi & V-kran)
Hypro
Bruks
Volvo (CE & Penta)
Samt mängder med underleverantörer som förser maskiner och aggregat med matarhjul, hydraulik, elektronik/styrning, förarmiljö mm

Motsvarande lista kan göras för Finland med John Deere och Ponsse i topp.

Bara att rusa iväg och köpa aktier i skogsmaskinindustrin!

Vill ni se ett referat av rapporten så hittar ni det här.

1511338860_skärmavbild_2017-11-22_kl._09.20.35.png




   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).