Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Nya maskiner på Elmia 2017??

39 inlägg 34583 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya maskiner på Elmia 2017??

loppan  
#458196 Här kommer lite från Moheda/Lantmännen.
Moheda med olofsforsband.
Valtra A i Nisula utförande.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Nya maskiner på Elmia 2017??

Robertberg  
#458227 Det står ju 101 4wd på vagnen vilket betyder rulldrift, men jag ser inga rullar?
Band brukar ju vara förknippat med navdrift men bägge maven ser likadana ut?
Bilderna kommer från FTGs Facebooksida kanske bör förtydligas.

Användarvisningsbild

Re: Nya maskiner på Elmia 2017??

Torbjörn Johnsen  
#458245 Trejon visar sin nya modellserie av griplastarvagnar Multiforest "New Edition" på ELmia Wood för första gången enligt pressmeddelande.

Användarvisningsbild

Re: Nya maskiner på Elmia 2017??

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458366 Hur mycket skulle terrin lasta?

Användarvisningsbild

Re: Nya maskiner på Elmia 2017??

värmSkog  
#458370 Lastarea 2,45 m2, 3600 kg enligt Terris hemsida

Användarvisningsbild

Re: Nya maskiner på Elmia 2017??

stegmaster  
#458412
Robertberg skrev:Det står ju 101 4wd på vagnen vilket betyder rulldrift, men jag ser inga rullar?

Ser inga navmotorar på den vagnen. :-b
Det kan even vara så att dom tatt bort själva drivrullerna, för jag ser inga ruller heller???
Sen vet jag inte hur det er med Moheda, men Kesla fås med båda 2wd och 4wd med navmotordrift.

Annars bordet inte band vara omöjligt med Robson drift (rulldrift), men kedjor går ju ei.
Kanske måste man ha nån glidplatta eller rulle, som gör att banden går över rullerna i uppet läge.
Det verkar dock variera hos olika tillverkare, hur högt rullerna ligger mellan däcken.



Annars riktig kul med så mycket bilder. :-bd
Ingen som lyckas fota den nya MF`n til Seb här på forumet, den ska vel finnas där nånstans???

Avatar Fallback

Re: Nya maskiner på Elmia 2017??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458430
stegmaster skrev:
Robertberg skrev:Det står ju 101 4wd på vagnen vilket betyder rulldrift, men jag ser inga rullar?

Ser inga navmotorar på den vagnen. :-b
Det kan even vara så att dom tatt bort själva drivrullerna, för jag ser inga ruller heller???
Sen vet jag inte hur det er med Moheda, men Kesla fås med båda 2wd och 4wd med navmotordrift.

Annars bordet inte band vara omöjligt med Robson drift (rulldrift), men kedjor går ju ei.
Kanske måste man ha nån glidplatta eller rulle, som gör att banden går över rullerna i uppet läge.
Det verkar dock variera hos olika tillverkare, hur högt rullerna ligger mellan däcken.



Annars riktig kul med så mycket bilder. :-bd
Ingen som lyckas fota den nya MF`n til Seb här på forumet, den ska vel finnas där nånstans???

Jo drivrullarna fans där under banden och en dålig bild på Sebs nya nakna traktor

Användarvisningsbild

Re: Nya maskiner på Elmia 2017??

stegmaster  
#458470
gnisten83 skrev:




Jo drivrullarna fans där under banden och en dålig bild på Sebs nya nakna traktor

Tack Gnisten, då vet man det. :-bd

Er MF`n til Seb helt orginal, eller har den varit til skogsombygge hos ölmstad??
Tycker jag ser en handbroms på vänster sida i hytten, den ska vel inte sitta där efter den er ombyggt, eller????
Vore kul med några bilder inne från hytten om den er klar(skogsombyggt), men det kommer vel några bilder från Seb själv va det lider. :grin:

Avatar Fallback

Re: Nya maskiner på Elmia 2017??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458477 Den hade inte varit hos ölmstad än men de stod en till som var ombyggd men jag tog inga bilder på den

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).