lör 15 apr 2017, 20:22#450718
Håller med Anders Olsson, du har ju inte berättat hur dieseln beter sig när du försöker belasta med åkdrift eller hydraulik?
Det finns väl ett fast varvtal att köra på? Bibehålls det vid belastning?
Om inte dieseln reagerar negativt vid belastning så måste nog felsökningen delas upp individuellt på åkdrift och kran.
En videosnutt med bra ljud skulle inte skada...
Åkdriftens pump styrs ju hydrauliskt av ett servotryck. Om inte servotrycket kan "maxa ut" så blir det heller ingen maxhastighet.
Nu kan ju servotrycket vara lågt ända från servopumpen, eller också fixar inte styrsystemet (hur det nu är uppbyggt med elektronik, datorer etc) att styra ut max servotryck.
Börja med att kolla hydrostatens servotryck
Vad gäller kranen så kan det ju vara många olika orsaker beroende på typ och design på hydraulsystemet. Troligt att det är LS på den där? Då behövs det ett tillräckligt högt signaltryck till pumpen för att lasta på till erforderligt pumptryck. Om inte pumpen kan ge erforderligt pumptryck så bliir det orkeeslöst.
Kolla signaltrycket till pumpen när du försöker lyfta ett knippe virke. Signaltrycket ska vara noll med reglagen i neutralläge.
Om signaltrycket inte är OK så prova att ge ett signaltryck från en annan högt belastad funktion, t ex vipp ut. Om symptomen är desamma så kan det vara nåt skräp som blockerar signaltrycket i ventilpaketet.
Behövs nog ett komplett hydraulschema för att kunna ge mera ledtrådar om signaltrycket.
Har du ett sånt så kanske du kan fota av och ladda upp det förutsat att det har bra skärpa och läsbarhet...
Man lär så länge man undervisar...
//Per A