Sida 1 av 3

Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 20:41
av Hoggar
Varför kör de flesta som flyttar skogsmaskiner inte med 12m lågbord (som på bilden) de borde ju bli mycket lättare att lasta och köra under viadukter/ledningar

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 20:43
av Robertberg
Har inte de ganska begränsad framkomlighet? Tänker främst på låg markfrigång i samband med kuperade skogsvägar.

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 20:54
av Skogsola
Den där vill man nog knappt lämna asfalten med. Dunderbyggena funkar bäst. Fort av och på utan krångel.

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:05
av Hoggar
Vet inte men känns som att dom inte är så mycket lägre än Dunderbygge. Visst Dunderbygge är korta och smidiga men får inte lasta de största skogsmaskinerna samt kan inte lasta barack

Re: Sv: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:05
av Hoggar
Dunderbygge

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:09
av sealing
Vi flyttar oftast med VM trailers skogsjumbo och det funkar hur bra som helst, då man kan skjuta/dra ut trailern till önskad längd.
Dunderbygge är väl svårt att köra lagligt med tanke på vikterna på de största slutavverkarna, detta är bara nått jag har hört så har ingen fakta att backa upp mitt påstående med

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:12
av loppan
En trailer med långbord har för dålig frigångshöjd.Den fastnar direkt då vägen ej är slät.
Skogsvägar är för kuperade.

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:20
av Hoggar
Vet du ungefär hur mycket det skiljer? Loppan

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:21
av Hoggar
Eller har det med plaseringen av axlarna att göra?

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:21
av Fredrik Reuter
Hej,
Jag vet inte men tror inte bilden ovan är en vad man kallar dunderbygge. Ett Dunderbygge? kännetecknas av en bakre dolly som är svängbar och lyftbar. Den brukar även ha drag längst bak så den kan dra barack etc.

Jag har åkt båda sorterna och det som det nästan alltid snackades om med svanhals var oron om det gick att köra ända fram eller om man fick hjula till bättre väg. Där är ett dunderbygge bättre.

Kan inte reglerna med dunderbygge men det har snackats om en dispens eller liknande för att kunna köra de allra största slutavverkningsmaskinerna.

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:28
av loppan
Här har ni alla infon om vad ett dunderbygge är Dunderbygge?
Det är en fyraxlig bil med enkelaxlig kärra efter,men för ögat ser det ut som en femaxlig bil.
Bilens totalvikt är 32 ton,kärran är reggad för tio.Totalvikt max 42 ton minus egenvikt ca 16 ton.
Dispensen gäller nog bredden på en stor maskin,jag har inte hört om dispenstransporter på dunderbyggen men kan ha fel.

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:33
av Fredrik Reuter
Kan tillägga att OP Höglunds i Säffle bygger SWEMAX dunderbygge, finns också med boggie på kärran. http://www.ophoglunds.se/sv/produkter_smemax.html

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:40
av loppan
Boggien ser ut att vara 18 ton,alltså 50 tons totalvikt.
Problemet med dessa byggen är det begränsade användningsområdet,funkar bara att köra skogsmaskiner och traktorer,dumper m.fl.
Bandgrävare går men är knöligt.
Svårt att investera 2.5 milj på en så begränsad körning.

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:46
av Hoggar
Rätt där Fredrik på bilden. Men baracker får bara dras i 30km/h, jämfört med om man kan lasta på dom och ska man flytta 8mil tar det tid samt att man inte får dra LGF fordon på alla vägar.
En stor fördel är ju att man med dunder kan backa in på små vägar som inte har någon vändmöjlighet och köra av maskinen

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 21:46
av Skogsola
Flyttar ju hellre med en som inte gör något annat än flyttar maskiner. Som känner till varenda liten väg och kan lasta av själv om det behövs. Kommer det en långtrailer så är det säkert en förare som är ovan med skogsvägar och vill köra omvägar på flera mil.