Sida 2 av 3

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 22:08
av jannee
I södra Sverige finns det inte många skogsvägar som går att trafikera med en 4 axlad maskintrailer, blir även framkomlighetsproblem på många kommunalt underhållna byvägar.
Oftast hjulas det mellan objekten i södra Sverige p.g.a. objektens storlek och avstånd mellan dem.

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 22:31
av busholle
Vad väger en slutavverkare egentligen? Ska det åkas treaxlad trailer vilket är det rimligaste så är det max 27-28 ton last får ni då med er bycha, band, bränsle?

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 22:43
av Fredrik Reuter
Skulle gissa att det hamnar där (iaf enl specifikationerna) fast utan bycha då, om du då menar en barack eller bränslevagn/depåvagn som krokas efter?

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 22:44
av jannee
Ingen mening med att äga en liten maskintrailer, ska det vara så är det minst 4 om inte en 5 axlad trailer och dragaren helst 4 axlad dessutom tungtillstånd.
Desto tyngre desto dyrare

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 23:03
av busholle
Där håller jag inte med dig jannee. Ska det köras skogsmaskiner så är det största möjliga last utan dispenser som gäller och då blir det ett sjuaxlat fordon som vinner. Ett nioaxlat trailerekipage är nere på under 20 ton utan dispens och dispenser har du inte mycket nytta av om det ska flyttas skogsmaskiner.

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 23:37
av Mangan
Bild


Detta tror jag är anledningen, bla. :)

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 05 feb 2017, 23:49
av Mangan
Förresten, jag trodde dunderbygge bara krävde C-kort, men är bakre axlen på en kärra så borde det vara CE?

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: mån 06 feb 2017, 07:39
av busholle
Ja de flesta dunderbyggen kräver CE. Möjligen om det finns fyraxlade byggen för mindre laster.

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: mån 06 feb 2017, 09:22
av Hoggar
Inga problem Mangan har du inte sett filmen repmånad? (helikopter)

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: mån 06 feb 2017, 12:05
av hemek_h18
långt lågbord på trailern=lång trailer= osmidig i kurvor och trånga korsningar= trailern går i diket.
dunderbyggen finns från 3 axlad till 5 axlad bil men dom flesta idag är 4 axlade med kärra (1 axel) allt har med vikterna att göra. är inte riktig säker på vikterna men en tridem bil har en totalvikt på 24 ton och en boggi har 20 ton så om man har en kärra påkopplad(lyftbar) så får man en totalvikt på 10ton till, 20+10ton= 30ton.
smemax har en byggnation med boggi på kärran då får man lasta mer.
om man har en dunder med kärra så är det CE körkort som gäller.
om man har kärra påkopplad så får man inte dra något bakom,som släp eller servicevagn men man får dra en depåvagn(dispans)

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: mån 06 feb 2017, 15:30
av Valmet 890
1486388143_tmp_28347-ny_trailer212501490.jpg

Vilka fördomar ni har mot långtrailers....
Vi åker i princip alltid med en som har två sådana är otroligt sällan vi måste larva in nånstans, smidigheten skiljer sig inte mycket när man har styrning på dom bakre axlarna på trailern, imponerande att se när en skicklig förare vänder.
Smidigt att bara köra upp skördarn och kojan samtidigt

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: mån 06 feb 2017, 22:34
av Hoggar
Vi kör med lång "skogsmaskinstrailer" och den är inte nå kortare än den på bilden, Valmet 890

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: mån 02 jul 2018, 17:22
av skauten
Hoggar skrev:Varför kör de flesta som flyttar skogsmaskiner inte med 12m lågbord (som på bilden) de borde ju bli mycket lättare att lasta och köra under viadukter/ledningar

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 06 dec 2020, 16:08
av Oskarnorrland
Nu var det länge sedan det skrevs i den här tråden. Men den är nog mest lämplig ändå angående flytt av skogsmaskiner.

Arilahti Ky är något finskt företag som bygger dunderbyggen på 5axliga bilar. Dubbla styraxlar och tridem bak. Blivit intresserad av en sådan idé, hur blir det med lasthöjden och lastvikt tro?
Någon som vet någon om dem?

Video på bilen jag menar.

Re: Skogsmaskinstrailer

Postat: sön 06 dec 2020, 21:35
av busholle
Med svenska regler är det inget att vinna med fler än 4 axlar, man kommer inte längre än 32ton totalvikt hur som. Att svenska dunderbyggen byggs fyraxlad bil och enaxlat styrbart släp hjälper upp vikten till 32+10 ton om ekipaget blir långt nog för att tillåta det.