Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsmaskinstrailer

34 inlägg 34313 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

finskpinne  
#684763
Oskarnorrland skrev:Nu var det länge sedan det skrevs i den här tråden. Men den är nog mest lämplig ändå angående flytt av skogsmaskiner.

Arilahti Ky är något finskt företag som bygger dunderbyggen på 5axliga bilar. Dubbla styraxlar och tridem bak. Blivit intresserad av en sådan idé, hur blir det med lasthöjden och lastvikt tro?
Någon som vet någon om dem?

Video på bilen jag menar.



I Finland använder de flesta såna bilar för att flytta skogsmaskinerna med. Ibland används trailer men de flesta kör med såna bilar som på videon. 5 axlar ger 45 tons totalvikt, alltså du får lasta ca 30 ton. 4 axlar ger 37 tons totalvikt, då får du lasta ca 25 ton. Fördelen med såna bilar är att dom är väldigt smidiga längs trånga skogsvägar och framkomligheten när det är halt är också bättre.

De flesta entreprenörer har egna bilar att flytta maskinerna med, detta p.g.a små skogsskiften. Går maskinerna i skift så ska det flyttas väldigt ofta, typ med 3 dagars mellanrum. Jag som maskinchaufför kör ofta lastbilen själv den dagen det ska flyttas och rullar bara upp på bilen när jag blir klar på ett ställe och åker vidare. En sån bil som vi ofta använder i finland kan man oftast hitta nån "parkeringsplats" åt längs med skogsvägen där den kan stå några timmar medan man kör färdigt skiftet men försök hitta nånstans där du kan backa in en långtrailer med näst intill noll markfrigång. Nej det är nog inte det enklaste.

De negativa sidorna med såna bilar vi använder är ju att man inte kan använda dom till annat än att flytta skogsmaskiner och grävmaskiner. Och såklart höjden, beroende på maskinmodell så blir totalhöjden ofta 440-470 cm. Men på området där jag bor så är det inget stort problem med låga broar, de flesta kan undvikas utan nån omväg. Sedan så finns det ju nån låg elledning här och där men dom kan man lyfta över.

Något problem med nån barack eller liknande som ska med på trailern har vi inte, jag har aldrig sett nån i Finland som använder sig av en sån. Klart det finns nån enstaka men jag har aldrig sett nån...

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

Oskarnorrland  
#684804 På bk4 kan du komma högre än 32 med 4axlar till och med. Upp mot 36-38 borde gå bra med en "svensk" dunder. Men det är ju bk4 det.

De timmar jag har i en dunder har gett mig erfarenheten att det nästan alltid blir för högt tryck på drivaxlarna och nästan inget på vagnen där bak.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

finskpinne  
#684808 Bilarna som används i Finland är inga dunderbyggen utan helt vanliga 5 axlade bilar. Alltså ingen skilld vagn efter, utan man kan får köra dom med C kort. Totallängden får idag vara 13m så då har man bra möjlighet att flytta maskinen lite för att få det axeltryck man vill. Ja vet inte ens om det är lagligt att köra med dunderbyggen i finland, alltså en sån med skild vagn för den sista axeln. Har aldrig sett en sån i finland men jag vet att Arilahti bygger såna men dom säljs nog till sverige...

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

Oskarnorrland  
#684853 Nä precis och det skulle också vara intressant att slippa e-kort. Jag har ju det men inte alla andra som kör i skogen.

Skulle vara intressant registrera en sådan i Sverige, eller få alla mått, och räkna på totalvikt och lastvikt på svenska vägar. 5axlig alltså.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).