Sida 1 av 1

Skogsforum besöker Rottnes “gamla” reservdelslager  ARTIKEL

Postat: tis 23 aug 2016, 15:13
av Fredrik Reuter
Att tillverkare av maskiner och fordon måste lagerhålla reservdelar till de produkter de tillverkar är givet. Oavsett märke och konstruktion så slits produkter vid användning och reservdelar måste kunna bytas ut.

När Skogsforum besökte Rottne Industrier så fick vi inblick i Rottnes reservsdelslager och vilket upplägg de har för reservdelar. I mångt och mycket liknar detta lager säkert flera andras lager - välfyllt och ordning och reda ner till minsta mutter. Det som sticker ut är delvis Rottnes utbytessystem för hydraulik (Video) men kanske främst till vilken omfattning Rottne väljer att spara äldre reservdelar.

Visste du att det går att beställa nära på det mesta till deras maskiner - så långt tillbaka som till vajerkranar?
Trots att det kräver extremt mycket utrymme att lagerhålla alla dessa delar så har Rottne valt att göra just det.
När vi fick en genomgång på några av lagren så visar det sig att det bland annat finns det mesta till de äldre rulldrivna Rottne Blondinerna. Och skulle du ha ett gammalt grönt Rottneaggregat hemma så finns delar även till dessa - inkl “några pall” Tireco hjul!
Tireco var en tillverkare av matarvalshjul i gummi som hade sin storhetstid innan stålvalsar slog igenom på bred front. Helt enkelt gummihjul med kedjor som slirskydd.

Erik Östergren, eftermarknadschef på Rottne Industri visar oss runt och påpekar under resan att det verkar vara få som vet om att Rottne faktiskt lagerhåller även äldre reservdelar. Äger du en äldre Rottnemaskin kan det alltså vara en god idé att kolla med din Rottne återförsäljare innan du smider eget, hittar kopior på begagnatmarknaden eller kanske helt enkelt ger upp.

Det var riktigt intressant och ett stycke skogsmaskinshistoria att vandra runt bland hyllmetrarna, nedan ser du bilder från besöket samt en kortare 360 VR video från en av längorna.


Re: Skogsforum besöker Rottnes “gamla” reservdelslager

Postat: tis 23 aug 2016, 17:34
av gnisten83
De är visserligen drygt 17 år sen men då försvann drevet på kraftuttagsaxeln till vår kapade Rottne Rondo från -65 som jag hade som vinch, o de hade dom på lager då :-BD
Killen håller ju i ett broms eller kopplingsband till en sån!!!

Re: Skogsforum besöker Rottnes “gamla” reservdelslager

Postat: tis 23 aug 2016, 20:10
av Blivande snickare
Otroligt häftigt!
Visar verkligen hur mycket stolthet de lägger ner i sina produkter :-bd

Re: Skogsforum besöker Rottnes “gamla” reservdelslager

Postat: tis 23 aug 2016, 21:58
av Bosse1
Blondin smidig och fin :-BD

Re: Skogsforum besöker Rottnes “gamla” reservdelslager

Postat: tis 23 aug 2016, 22:36
av Fredrik Reuter
Vad roligt att få kvitto på att det funkar Gnisten!
Ja, det var riktigt häftigt att gå runt där. Vi får tipsa dem om att köra fler "öppet hus" med genomgång även av lagret!

Något som också var både kul och intressant var att de valt att spara några serie-1 maskiner på fabriksområdet. H20 nr1 fanns att beskåda såväl som Rottne H10, föregångaren till dagens H11 och också den som visades på Elmia Wood 2009.

Re: Skogsforum besöker Rottnes “gamla” reservdelslager

Postat: tis 23 aug 2016, 22:38
av Göt
så det finns reservdelar till min linkran från 1966

Re: Skogsforum besöker Rottnes “gamla” reservdelslager

Postat: tis 23 aug 2016, 22:41
av Fredrik Reuter
Kan mycket väl finnas Göt!
Kolla bilderna om du känner igen något.
Bromsbanden som Erik Östergren håller i vänsterhanden ovan görs nya än idag och finns på lager.

Re: Skogsforum besöker Rottnes “gamla” reservdelslager

Postat: tis 23 aug 2016, 22:42
av Göt
det var bra jag får ringa dit

Re: Skogsforum besöker Rottnes “gamla” reservdelslager

Postat: tor 29 sep 2016, 15:35
av Stante
Detta kanske förklarar varför andrahandsvärdet är så högt på Rottnemaskinerna.