Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köldgräns för skogsmaskiner?

5 inlägg 5060 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köldgräns för skogsmaskiner?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364304 Med anledning av det kalla väder som råder i landet vore det intressant att höra vad ni har för gränser för att dra igång maskinerna på morgonen? Själv sätter jag den vid ca -25. Lite beroende på hur länge grejerna stått.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Köldgräns för skogsmaskiner?

axwell  
#364308 Jag har ju ingen egen erfarenhet av tex. skördare men min traktor med Power Shift vill jag inte utsätta för ens för -23 som vi har just nu.

Så här resonerar Norra.

http://www.lantbruk.com/skog/over-halft ... newsletter

Användarvisningsbild

Re: Köldgräns för skogsmaskiner?

Fredrik Reuter  
#364310 Hej,
När jag körde hade vi också runt 25 minus som gräns.
Men det diffar kanske också lite i landet, ex @kse har ju tagit upp i bloggen hur det är för honom nu när det varit runt -40.

Hoppas på många "rapporter" runt om i landet!

Användarvisningsbild

Re: Köldgräns för skogsmaskiner?

rokon  
#364312 Att stålet blir skörare när det är kallt kan väl stämma på så vis att när det är 500 grader varmt och lyser rött så är det mjukt men det är nog snarare andra problem som gör att man väljer att låta maskinerna stå vid sträng kyla.
Gör en liknelse från ett annat område, vid den senaste köldknäppen med temp kring minus 40 grader så ställdes tidningsutelning på landsbygden in, bussar ställdes in samt Civil tågtrafik. Däremot Malmbanans tåg med järnmalm som går med så tung last, de fortsatte att gå.
Nu har jag inte exakta siffror men inte stoppar min entreprenör maskinerna för minus 30 grader iaf. Däremot verkar de som att han väljer objekt som ligger närmare hemområdet vid den starkaste kylan. Bra för mig som bor nära får alltid avverkat vid tjäle. Om nu inte den myckna snön hindrar tjälbildning.
Själv med traktorn i skogen har jag satt - 20 men ändå givit mig av vid minus 24 på morgonen och hemkomst vid - 26,5. Allt funkar bra med Zetorn när tank är rengjord samt när man tankar diesel som ej har tillsats med matolja. Sån riktig fossildiesel finns att tanka i Gunnarsbyn. Jag är inte för ett fossilfritt Sverige.

Avatar Fallback

Re: Köldgräns för skogsmaskiner?

rikard_e  
#364321 Som sydlänning så slipper man tänka på detta.
Jag har bara en värmegräns, vid +7 går jag helst inte ut i skogen och hugger.
Vi hade -22 för några år sen. Då både körde och högg jag.

Men kan tänka mig att kranar och pumpar inte mår vidare vid -25, men hade varit roligt att se hur stor skillnaden det är mellan -15 och -25 i stålet.

Jag är för ett fossilfritt sverige, men då får bränslet hålla lika eller bättre egenskaper än det fossila.
Ska bli spännande att se hur kunderna på jobbet anser om det nya HVO-bränslet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).