Sida 4 av 4

Re: Adblue

Postat: ons 30 jan 2019, 23:06
av Cat554
Fredrik Reuter skrev:Riktigt bra info, tack! 👍

SCR är egentligen hela systemet där man förenklat kan säga att:

AdBlue eller Urea sprutas in i avgassystemet och framför allt värmen gör att urean blir till ammoniak. Ammoniaken blandas med NOx (kväveoxiden) som är avgaser från förbränningen i motorn och kommer blandat till SCR-katalysatorn som omvandlar blandningen i princip två ämnen - kväve och vatten.

I tråden Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner finns mer övergripande info sedan tidigare.

Jag håller med om att det är riktigt tråkigt att det idag finns företag som livnär sig på att koppla ur detta system. Det är extremt kortsiktigt tänkt och om nu tillverkarna har problem med sina system, rikta ilskan till dem istället och få dem att jobba hårdare och snabbare för att lösa problemen.

Håller også med at man ikke skal kopla bort systemet som er der for å oppfylle lagkrav, men en kan vel egentlig stille spørsmål ved lagen? NOX er et problem for personer med åndebesvær, og spesiellt et byfenomen. CO2 er det globale problemet. Skogsmaskinene anvendes jo i minimal grad i noen bystrøk. Derfor er kostnad/nytteforholdet ganske dårlig. OH

Re: Adblue

Postat: tor 31 jan 2019, 20:21
av Tralsmo
Angående frysproblem, för er i norr där det ä kållt.

Victor ( pojken som kör) å ja diskutera det här med tömning av addbluepumpen för frysriskens skull.

Han säger att när man stänger av maskinen så surrar pumpen en stund innan den elektroniska huvudströmbrytaren slår av. Sannolikt för att tömma pumpen.

Lägg märke till att ja inte vet hur den elektroniska brytaren är uppbyggd mjukvarumässigt.

Jag tänker så här att om pumpen skall tömmas:
Är det den elektroniska brytaren som bestämmer när maskinen slås av eller är det pumpen som avgör när brytaren slår av. ELLER är det nån skrivbordsnisse som bestämt att pumpen " bara" behöver en viss tid att tömmas?

Kan ju ha en viss betydelse för tömning av pump.

Re: Adblue

Postat: sön 03 feb 2019, 18:01
av pontiacfarmer
Jobbar till vardags med euro 6 lastbilar - å där har vi djävulska bekymmer med kristallisering o låga tryck osv
från början var det samma renblåsningsmjukvara till alla system vare sig man hade 50 cm slang att blåsa eller 3 meter ....nu med den sista mjukvaran så blåses slangarna i över minuten....sen monteras ett tankfliter på urluftningen på adblue tanken för att det inte ska sugas in böööös i tanken genom slangen - djävulska bekymmer på skogs o flisbilar med det fina dammet som sätter sig i sugsilen på armaturen å om inte pumpen får fritt flöde på adblue så går den torrt å går sönder
euro 5 hade bosch system å euro 6 har blueair- bosch var bättre
/S

Re: Adblue

Postat: mån 04 feb 2019, 20:24
av Tralsmo
Tack Pontiacfarmer för kommentaren.

Intressant att höra vad nån som finns "mitt i smeten" har att säga.
Bekräftar väl bara vad jag redan trodde för den delen.

Hursomhelst misstänker att det är så att vi entreprenörer (och skogsmasintillverkare) får vänta tills detta är utredat på lastbilar och andra betydligt större produkter.
Men då går det säkert rätt snabbt att implementera på "resten".
Va jag förstår så är en uppgradering på pumpar redan på väg, förhoppningsvis så hjälper det en bra bit på vägen.