Sida 3 av 4

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 10:18
av skogsjan695xl
Detta med att inte fylla fullt har jag oxå haft en idé om. Vill minnas att båda gångerna pumpen gått har det varit fullt. Hade misstanke att det blir för lite luft i tanken så vakum bildas. Har diskuterat detta med komatsu men det trodde inte verkstadschefen nånting på. Men vi får se nu. Fyller aldrig mer än ca 80% nu.

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 10:25
av Fredrik Reuter
Riktigt bra info, tack! 👍

SCR är egentligen hela systemet där man förenklat kan säga att:

AdBlue eller Urea sprutas in i avgassystemet och framför allt värmen gör att urean blir till ammoniak. Ammoniaken blandas med NOx (kväveoxiden) som är avgaser från förbränningen i motorn och kommer blandat till SCR-katalysatorn som omvandlar blandningen i princip två ämnen - kväve och vatten.

I tråden Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner finns mer övergripande info sedan tidigare.

Jag håller med om att det är riktigt tråkigt att det idag finns företag som livnär sig på att koppla ur detta system. Det är extremt kortsiktigt tänkt och om nu tillverkarna har problem med sina system, rikta ilskan till dem istället och få dem att jobba hårdare och snabbare för att lösa problemen.

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 13:16
av Tralsmo
Tack Fredrik.

Efter pumpbytet har det inte krånglat alls (än).
Vi bytte ventilen som lufta tanken när pumpen byttes.
Tanken har vi hållit extremt ren.
Men servicekillarna trodde inte heller på luftningsproblemet.

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 13:33
av Tralsmo
Förresten:

Vårat problem har ju varit att styrningen larmar för dåligt tryck.
Victor luftade eller lossade nån slang ( har inte engagerat mig i det själv) och väntat nåra minuter så styrning nolla larmet själv. Sen funka det i flera dar.

En annan sak som hände redan första veckorna , 2 gånger, var att tryckslangen hoppade väck på grenröret så det öste ut urea på sidan utav motorn. Den blev helt kristalliserad av vätskan så jag fick åka å hämta ett pa skållheta dunkar me vatten å skölja av.

Kan de va nån form av kristallisering på tanksida som ställer till det.

En annan sak med att det som regel har hänt första timmen på morronen. Har hört att addbluen inte startar upp förrän motorn kommer upp i temp?

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 15:44
av Valmet 890
Adblue systemet startar när katalysatorn når en temp på nånstans 350-400 grader.

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 15:49
av Valmet 890
Har även hört en del som undviker att fylla adblue på kvällen efter körning utan fyller istället på morgonen, finns även några som satt in en avluftningskran på tanken och öppnar den när pumpen ska suga tomt, har dock inte hört riktigt om dom här tipsen funkar

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 16:19
av 1070
Har hört att det är stora problem för oss som jobbar uppe i norr många har problem när det blir kallt oavsett märke för det är nog samma skitpumpar i de flesta maskiner. skulle man kunna blanda i nån anti frys vätska på vintern tro nån som vet?

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 17:24
av Temlav
Blanda INTE i nåt i Adblue-tanken. Det är att bädda för problem... (om inte annat, så förstörs beläggningarna på substraten i SCR (=själva katalysatorburken) och då försvinner funktionen helt.
Adblue fryser vid -11. För ett antal år sedan var det mycket prat om en produkt "Denoxium" från Kemira, som skulle tåla lägre temperaturer utan att frysa. Men jag har inte sett eller hört nåt om den produkten på många år, så jag vet inte vad som blev av den...

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 19:47
av jannee
Låt bara inte systemet gå torrt, bildas små vita kristaller som definitivt täpper till allt.
Har du inte tillgång till Adblue slå i vanligt vatten.
Otroligt att det inte finns en värmeslinga runt eller under Adbluetanken.

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 19:54
av skogsjan695xl
Det ligger en värmeslinga i tanken på komatsu iaf.

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 20:31
av 1070
Problemet är att pumpen inte tömmer sig nog mycket så när maskinen står still när det är riktigt kallt så fryser pumpen sönder det hände på våra nu i helgen som va, ändå va det inte kallare än - 25

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 21:08
av Valmet 890
Vissa menar att den tömmer lättare med en avluftningskran på tanken, annars är ju tanken väldigt tät så kanske blir vaccum

Re: Adblue

Postat: tis 29 jan 2019, 21:57
av 1070
Vi har extra av luftning på tanken men det funkar inte hellre tydligen

Re: Adblue

Postat: ons 30 jan 2019, 11:30
av Valmet 890
Okey.
Jag tyckte h21 an vi provade ifjol hade en trevlig lösning med adblue, pumpen satt väldigt nära motorn på en plåt, tänkte när jag såg det att det måste vara ett bra ställe, varmt och korta slangar, nån som känner till nån blå maskin med adblue och hört hur det funkar där?

Re: Adblue

Postat: ons 30 jan 2019, 13:26
av Johan_84
Jag har en f15d. Gått ca 3400h och inte varit något krångel ännu Nu har ju inte jag haft så kallt så vet inte hur det fungerar då. Var väl -15 förra vintern som mest.