Adblue

 Svara  49 inlägg  28457 visn.  13 följer
Avatar Fallback

Re: Adblue

 
#548079 Detta med att inte fylla fullt har jag oxå haft en idé om. Vill minnas att båda gångerna pumpen gått har det varit fullt. Hade misstanke att det blir för lite luft i tanken så vakum bildas. Har diskuterat detta med komatsu men det trodde inte verkstadschefen nånting på. Men vi får se nu. Fyller aldrig mer än ca 80% nu.

Olofsfors
Användarvisningsbild

Re: Adblue

 
#548080 Riktigt bra info, tack! 👍

SCR är egentligen hela systemet där man förenklat kan säga att:

AdBlue eller Urea sprutas in i avgassystemet och framför allt värmen gör att urean blir till ammoniak. Ammoniaken blandas med NOx (kväveoxiden) som är avgaser från förbränningen i motorn och kommer blandat till SCR-katalysatorn som omvandlar blandningen i princip två ämnen - kväve och vatten.

I tråden Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner finns mer övergripande info sedan tidigare.

Jag håller med om att det är riktigt tråkigt att det idag finns företag som livnär sig på att koppla ur detta system. Det är extremt kortsiktigt tänkt och om nu tillverkarna har problem med sina system, rikta ilskan till dem istället och få dem att jobba hårdare och snabbare för att lösa problemen.

Användarvisningsbild

Re: Adblue

 
#548100 Tack Fredrik.

Efter pumpbytet har det inte krånglat alls (än).
Vi bytte ventilen som lufta tanken när pumpen byttes.
Tanken har vi hållit extremt ren.
Men servicekillarna trodde inte heller på luftningsproblemet.

Användarvisningsbild

Re: Adblue

 
#548107 Förresten:

Vårat problem har ju varit att styrningen larmar för dåligt tryck.
Victor luftade eller lossade nån slang ( har inte engagerat mig i det själv) och väntat nåra minuter så styrning nolla larmet själv. Sen funka det i flera dar.

En annan sak som hände redan första veckorna , 2 gånger, var att tryckslangen hoppade väck på grenröret så det öste ut urea på sidan utav motorn. Den blev helt kristalliserad av vätskan så jag fick åka å hämta ett pa skållheta dunkar me vatten å skölja av.

Kan de va nån form av kristallisering på tanksida som ställer till det.

En annan sak med att det som regel har hänt första timmen på morronen. Har hört att addbluen inte startar upp förrän motorn kommer upp i temp?

Avatar Fallback

Re: Adblue

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548125 Adblue systemet startar när katalysatorn når en temp på nånstans 350-400 grader.

Avatar Fallback

Re: Adblue

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548127 Har även hört en del som undviker att fylla adblue på kvällen efter körning utan fyller istället på morgonen, finns även några som satt in en avluftningskran på tanken och öppnar den när pumpen ska suga tomt, har dock inte hört riktigt om dom här tipsen funkar

Avatar Fallback

Re: Adblue

 
#548135 Har hört att det är stora problem för oss som jobbar uppe i norr många har problem när det blir kallt oavsett märke för det är nog samma skitpumpar i de flesta maskiner. skulle man kunna blanda i nån anti frys vätska på vintern tro nån som vet?

Användarvisningsbild

Re: Adblue

 
#548151 Blanda INTE i nåt i Adblue-tanken. Det är att bädda för problem... (om inte annat, så förstörs beläggningarna på substraten i SCR (=själva katalysatorburken) och då försvinner funktionen helt.
Adblue fryser vid -11. För ett antal år sedan var det mycket prat om en produkt "Denoxium" från Kemira, som skulle tåla lägre temperaturer utan att frysa. Men jag har inte sett eller hört nåt om den produkten på många år, så jag vet inte vad som blev av den...

Avatar Fallback

Re: Adblue

 
#548196 Låt bara inte systemet gå torrt, bildas små vita kristaller som definitivt täpper till allt.
Har du inte tillgång till Adblue slå i vanligt vatten.
Otroligt att det inte finns en värmeslinga runt eller under Adbluetanken.

Avatar Fallback

Re: Adblue

 
#548198 Det ligger en värmeslinga i tanken på komatsu iaf.

Avatar Fallback

Re: Adblue

 
#548206 Problemet är att pumpen inte tömmer sig nog mycket så när maskinen står still när det är riktigt kallt så fryser pumpen sönder det hände på våra nu i helgen som va, ändå va det inte kallare än - 25

Avatar Fallback

Re: Adblue

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548218 Vissa menar att den tömmer lättare med en avluftningskran på tanken, annars är ju tanken väldigt tät så kanske blir vaccum

Avatar Fallback

Re: Adblue

 
#548230 Vi har extra av luftning på tanken men det funkar inte hellre tydligen

Avatar Fallback

Re: Adblue

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548284 Okey.
Jag tyckte h21 an vi provade ifjol hade en trevlig lösning med adblue, pumpen satt väldigt nära motorn på en plåt, tänkte när jag såg det att det måste vara ett bra ställe, varmt och korta slangar, nån som känner till nån blå maskin med adblue och hört hur det funkar där?

Användarvisningsbild

Re: Adblue

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548308 Jag har en f15d. Gått ca 3400h och inte varit något krångel ännu Nu har ju inte jag haft så kallt så vet inte hur det fungerar då. Var väl -15 förra vintern som mest.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Skärpta krav tvingar adblue i John Deere av i skogen - sön 11 mar 2012, 09:46
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

12
26 svar
12136 läst
av totte     
fre 31 aug 2012, 15:56
Bränsleförbrukning+ AdBlue-förbrukning av Jonte86 - tis 28 jan 2014, 21:01
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
5 svar
7911 läst
av Valmet 890     
lör 25 okt 2014, 18:26