Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Produktions index

5 inlägg 4117 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Produktions index

Hoggar  
#362503 Hur mäter man pi? (produktions index)



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Sv: Produktions index

Hoggar  
#362504 Pi är en sammanställning av G0 och TU på något sätt tror jag, men hur räknar man ut det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Produktions index

hfab  
#364343 Intressant fråga. Ingen som kan förklara?

Användarvisningsbild

Re: Produktions index

Fredrik Reuter  
#364655 Hej,
Jag vet inte, men eftersom det är ett index så är det beroende av tidigare statistik/siffror som räknats ut på samma sätt och som man sedan jämför med.
Kan tänka mig att PI kan vara ett mycket viktigt nyckeltal för skogsentreprenörer som vill hålla koll på produktionen kanske mer på ett övergripande sätt.

Annars kan man ju använda sig av G0/G15 både antal timmar och producerad volym, samt TU som maskindatorn räknar ut med hjälp av G0/G15 och de rapporterade stopp föraren matat in vid ex oplanerade stopp, service etc.

Vore intressant att veta om någon använder Produktionsindex i sin verksamhet, och, är det någon maskintillverkare som denna parameter inbyggd i maskindatorn?

Användarvisningsbild

Re: Produktions index

Hoggar  
#364690 Sca använder det som en ihopsättning av olika sorters produktionsparametrar för att kunna se hur effektiv en maskingrupp är och hur effektiv gruppen i normala fall ska kunna vara (som en bortsättning)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).