Dieseloptimeringen ska granskas?
Postat: tis 06 okt 2015, 10:03
Dieseloptimering är samlingsnamnet på den manipulering av dieselmotorer på eftermarknaden som sker med hjälp av tredje part. I dagligt tal sk "trimboxar". Kanske är detta ett efterskalv av #dieselgate där VW har manipulerat utsläppsvärden, men nu kommer Transportstyrelsen fokusera på att granska denna typ av optimeringar av dieslar enl Atl.
Det finns många företag som erbjuder olika typer av optimering, allt från att man själv köper en sk box som kopplas in på motorns dator för att ändra karaktäristiken till att firmor kommer ut till maskinen eller traktorn och optimerar på plats.
Idag finns till och med företag som helt öppet erbjuder tjänster för att stänga av SCR systemet, alltså att man går in i motorns dator och ändrar så att motorn tror att katalysatorn får urea (ex AdBlue), fast så inte är fallet.
Du kan läsa mer om urea och emissioner i tråden [MA] Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner
Vi har diskuterat främst sk trimboxar flera gånger tidigare på skogsforum, ex är KCR boxar? erfarenheter?
En sammanfattning (fel eller ej?) kan vara att dessa boxar kan lägre dieselförbrukning och högre effekt på äldre motorer, främst sk steg II motorer. Från och med steg III så verkar effekten inte vara lika stor och på nya motorer så är frågan om de gör någon skillnad alls?
Dagens steg 4 motorer verkar vara kraftigt optimerade från fabrik då rapporter från skogen visar på att det är god effekt i dem samtidigt som de är bränslesnåla.
Vad tycker du om att Transportstyrelsen (kanske) kommer granska den sk trimningen (optimeringen) på eftermarknaden av dieselmotorer?
Det finns många företag som erbjuder olika typer av optimering, allt från att man själv köper en sk box som kopplas in på motorns dator för att ändra karaktäristiken till att firmor kommer ut till maskinen eller traktorn och optimerar på plats.
Idag finns till och med företag som helt öppet erbjuder tjänster för att stänga av SCR systemet, alltså att man går in i motorns dator och ändrar så att motorn tror att katalysatorn får urea (ex AdBlue), fast så inte är fallet.
Du kan läsa mer om urea och emissioner i tråden [MA] Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner
Vi har diskuterat främst sk trimboxar flera gånger tidigare på skogsforum, ex är KCR boxar? erfarenheter?
En sammanfattning (fel eller ej?) kan vara att dessa boxar kan lägre dieselförbrukning och högre effekt på äldre motorer, främst sk steg II motorer. Från och med steg III så verkar effekten inte vara lika stor och på nya motorer så är frågan om de gör någon skillnad alls?
Dagens steg 4 motorer verkar vara kraftigt optimerade från fabrik då rapporter från skogen visar på att det är god effekt i dem samtidigt som de är bränslesnåla.
Vad tycker du om att Transportstyrelsen (kanske) kommer granska den sk trimningen (optimeringen) på eftermarknaden av dieselmotorer?