Det finns många företag som erbjuder olika typer av optimering, allt från att man själv köper en sk box som kopplas in på motorns dator för att ändra karaktäristiken till att firmor kommer ut till maskinen eller traktorn och optimerar på plats.
Idag finns till och med företag som helt öppet erbjuder tjänster för att stänga av SCR systemet, alltså att man går in i motorns dator och ändrar så att motorn tror att katalysatorn får urea (ex AdBlue), fast så inte är fallet.
Du kan läsa mer om urea och emissioner i tråden [MA] Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner
Vi har diskuterat främst sk trimboxar flera gånger tidigare på skogsforum, ex är KCR boxar? erfarenheter?
En sammanfattning (fel eller ej?) kan vara att dessa boxar kan lägre dieselförbrukning och högre effekt på äldre motorer, främst sk steg II motorer. Från och med steg III så verkar effekten inte vara lika stor och på nya motorer så är frågan om de gör någon skillnad alls?
Dagens steg 4 motorer verkar vara kraftigt optimerade från fabrik då rapporter från skogen visar på att det är god effekt i dem samtidigt som de är bränslesnåla.
Vad tycker du om att Transportstyrelsen (kanske) kommer granska den sk trimningen (optimeringen) på eftermarknaden av dieselmotorer?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto