Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Band/kedjor till skotare och skördare - vad kostar det?

7 inlägg 8500 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Band/kedjor till skotare och skördare - vad kostar det?

SHR  
#316943 Funderar lite på vad band och kedjor till skotare och skördare kostar? Är det olika för olika modeller och maskiner?

Ponera att jag vill ha 4 band till en 911,5 och 4 band till en 855,1.. 2 par kedjor till varje maskin. :)
Haha nån som kan ge ett bra svar på detta? :geek:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Band/kedjor till skotare och skördare - vad kostar det?

Fredrik Reuter  
#316946 Hej,
Nu var det ett tag sedan och har inte koll på dagens priser riktigt men 4 band till en 911.5 är inte det lite mycket? Eller funderade du på hjulband bak?
Tror också priserna diffar en hel del mellan olika fabrikat och många nya har kommit på sistone som kanske drivit ner priserna.
För skotaren kanske 150.000? Halva kostnaden cirka för kedjor (4st)?

Ska bli intressant om det kommer in någon som nyss har köpt så vi kan få aktuella priser.

Avatar Fallback

Re: Band/kedjor till skotare och skördare - vad kostar det?

Tosca  
#316966 Ett gammalt pris, från 2011, men bättre än ingenting: ett par Swingcut bärande klassiska modellen, 700x30,5 dubbel brodd utan målning 65' +m

Användarvisningsbild

Re: Band/kedjor till skotare och skördare - vad kostar det?

SHR  
#317069
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Nu var det ett tag sedan och har inte koll på dagens priser riktigt men 4 band till en 911.5 är inte det lite mycket? Eller funderade du på hjulband bak?
Tror också priserna diffar en hel del mellan olika fabrikat och många nya har kommit på sistone som kanske drivit ner priserna.
För skotaren kanske 150.000? Halva kostnaden cirka för kedjor (4st)?

Ska bli intressant om det kommer in någon som nyss har köpt så vi kan få aktuella priser.


Ok!
Om jag vill ha ett varsitt par band till maskinerna och varsitt par kedjor till dem, skulle det då bli ca 75 000 för banden och 37 000 för kedjorna (för skotaren). Nu räknar jag väldigt ungefärligt! :grin:

Tosca skrev:Ett gammalt pris, från 2011, men bättre än ingenting: ett par Swingcut bärande klassiska modellen, 700x30,5 dubbel brodd utan målning 65' +m

Tack för bra svar !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Band/kedjor till skotare och skördare - vad kostar det?

Fredrik Reuter  
#317074 Hej,
Om jag förstår dig rätt så nja, 150.000 är för fyra band, (37.500 per band) och för kedjorna 75.000 för fyra stycken (~19.000 per kedja).
Kanonbra Tosca att du kom med facit, om än något år gammalt. Hoppas fler vill ansluta och skriva priser.

Tror också det är vanligt att kedjor och band går via maskintillverkaren. Man förhandlar alltså oftast med band och kedjor när man köper maskin och då blir inte priset lika tydligt när man inte har en unik post för dessa i bokföringen.

Avatar Fallback

Re: Band/kedjor till skotare och skördare - vad kostar det?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317089 Om man bakar in slirskydd i maskinpriset så vet man eg. inte vad man betalat för dom,men man får finansiering på dom via avbetalningsbolaget,vilket kan va bra nu när bankerna stryper den normala krediten.
Tänk dock på att ibland verkar det som om maskinsäljarna har bättre provision på extrautrustningen än själva maskinen,så försök ändå hålla reda på vad slirskydden faktiskt kostar.

Priser då?

Tja,såg att finska JD har kampanj nu på Clark,tex Rockylite710/40-24,5 för 5800 €+moms

Användarvisningsbild

Re: Band/kedjor till skotare och skördare - vad kostar det?

skogsjan695xl  
#317249 Kedjor allt frän 15.000 till 60.000 per par.
Band mellan 50.000 och 85.000 per par.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).