Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köpa BM 462 ?

31 inlägg 28637 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa BM 462 ?

flisola  
#286967 Hej,

Jag har ungefär 170ha prod. skogsmark och har förrut haft en Moheda 120 med drivning och ramstyrning samt vinsch. Sålde den för ungefär 4 år sedan pga. tidbrist och ganska slö pump på traktorn så tog för lång tid att lasta.

Nu har jag lite tid över igen och denna gång funderar jag på att istället köpa en gammal skotare.

Kommer mest använda den till vindfällen och möjligen någon gallring och annat plock som hela tiden uppkommer på en skogsgård. Märkt att jag får ringa grannen hela tiden och beställa skotarjobb ;)

Nu till frågan, nivån är ju som ni förstår rätt låg så jag funderar på om en BM 462 skulle kunna vara något? Funderar lite på en Valmet 862 också men då är det ju nyare teknik med allt vad det innebär men enorma utgifter om något stort pajar. Känns som att 462an är mer hanterbar i sin enkelhet och billigare maskin totalt MEN är den körbar överhuvudtaget eller är det för föråldrat??

Kan tillägga att jag körde en Case 90hkr skogsanpassad till Moheda vagnen!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

Palakangas  
#286980 Efter att den tillverkats ett tag så ändrades utväxlingen så den blev starkare. En man som var med och konstruerade den sa att den var otroligt svag från början. Men de är mycket dyra och har nog slitigt hårt genom åren.

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

rikard_e  
#286982 Nu vet jag inte vad du har för terräng. Men här omkring är det inget vidare med enkelaxlat.

Visst är 462:an en trevlig och smidig liten sak. Men med 170 hektar skog så kanske en något större maskin inte skadar?
Finns rottne blondin, den är mer i mellanklass på 462.an och valmeten

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

flisola  
#287001 Tack för snabba svar!! Terrängen är ganska flack men stenig, norra Blekinge ser mest ut sådan.
Såg en på blocket 462a 72a med annan kran och tvåspaks ej elektriskt. Vad tror ni om den?.

men visst där finns ju en rottne blondin också men ser lite sliten ut men skenet kan bedra. Man kan ju kolla på den, funkar väl rätt skapligt i gallring också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

flisola  
#287003 Finns en kockums på blocket också men för det priset är det nog inte mycket kvar. Jag tänker lite som så här, hellre mindre och äldre teknik fast fräscha grejer samt lätt mekat och billiga reservdelar, vad säger ni om det utifrån era erfarenheter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa BM 462 ?

halvproffs  
#287015 OM det skulle gå sönder något på en 462-a så ser du var det är och du får ta fram svetsen eller byta en slang. Sen är ju inte komforten den bästa kan man ju tänka sig. Hittar du en i bra skick så SLÅ TILL.

Användarvisningsbild

Re: Köpa BM 462 ?

Jeep  
#287029 http://www.volvoce.com/SiteCollectionDocuments/VCE/History/40__forestry%20machinery/03%20Volvo%20BM/VBM%20SM%20462/VBM%20462%2012%203002-2(7405.pdf

Kul kuriosa... :-)

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

flisola  
#287031 TAck Jeep,

Riktigt trevlig läsning fast nu blev man ju osäker på att om det går att lasta timmer med den, den ser så kort ut sedan ifall den funkar i våra steniga marker med två axlat!

Många funderingar blir det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa BM 462 ?

halvproffs  
#287032 Titta på bilderna så ser du att man flyttar fram grinden vid timmerkörning så det är inga problem.
Man får köra lite saktare när det inte är boogie men du kanske inte har så bråttom. Detta var ju en proffsmaskin förr i tiden och det har körts ut stora mängder virke med dom.

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

flisola  
#287038 Sant halvproffs! Jag funderar starkt på en sådan. Jag undrar hur marktrycket är i förhållande till ypp Rottne Blondin, Rottne Blondin, Valmet 832!! Jag är ganska mån om att vara skonsam mot skogsmarkerna jag kör i !

700hjul kontra 600hjul?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa BM 462 ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287062 tänker inte ge nåt tips! men sm 462 är fruktansvärt svag! en "tippkalle" i nyare version! byggd på volvo bm 430, med en motor på 42.5 kusar! fin maskin för övrigt.....men försök om du kan att stoppa i en större motor!

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

rikard_e  
#287102 Jag hade köpt en 462:a om det fanns med boggie på kärran, i skogarna häromkring kan man tyvärr bara glömma att ha enkelaxlat. Och jag förstår att du vill ha liten och smidig sak.

Om du är mån om markpackningen så får du tänka på att 462:an väger 8200kg på 4 hjul en längd på ca 8.5 meter.

Jämnför man med rottne blondin, som jag är mer nyfiken på , så väger den "standard"

8800 kg fördelat på 6 hjul. den större skilnaden är större motor på ca 90 hk, boggie på kärran,
lite större utbud, om du vill ha längre kran , samt helmekanisk drift på vagnen, eller rulldrift om du kör mycket på vägar.


Bara en tanke!

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

mannen  
#287103 Kanske en 868'a?

Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

flisola  
#287113 Absolut en tanke, jag är väldigt angelägen om lågt marktryck. Men om man skulle upp ett snäpp till runt 200kkr så kan man ju hitta typ en valmet 832, någon som har någon erfarenheter av dessa maskiner. Reservdelspriser till valmet etc.???
Verkar vara en smidig maskin annars

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa BM 462 ?

rikard_e  
#287360 om du ska ta snäppet upp till 200 000 så kanske en mini brunett 678 passar mer?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).