Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Förarmiljö skördare (video)

21 inlägg 19541 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förarmiljö skördare (video)

Hema  
#326904 :-BD

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

Fredrik Reuter  
#326905
Huggar Herman skrev:Kommer inte maskiner med förarhytt att försvinna inom en relativt snar framtid?


Hej,
Det är nog några år framåt innan det blir verklighet.
Tekniken finns som du skriver men jag tror inte att människan är beredd än.

Sedan är det en sak som blir svår att lösa digitalt: känslan som föraren får genom vibrationer och annat. Det är lite svårt att beskriva kanske, men man kör mycket på vibrationerna man får genom stolen. Man känner liksom att man ansatt trädet bra inför kapning, när maskinen börjar gräva ner sig så man måste backa osv, osv.

Så detta måste nog lösas på något sätt först också...

   TS
Avatar Fallback

Re: Förarmiljö skördare (video)

Hema  
#326907 Sedan är det ju det där att byta kedja osv. Måste nog finnas någon i direkt anslutning iaf.

Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

Huggar Herman  
#326908 Att förare / operatörer måste finnas på plats för service, underhåll och för att kunna åtgärda problem om något går snett är givet.
Men det måste vara mycket vunnet med att slippa sitta i en hytt som kränger, skakar och vibrerar om man kan lösa problemet med den fysiska feedbacken från maskinen som Fredrik nämner ovan.

Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

Fredrik Reuter  
#326918 Jag gissar att det är liknande detta du menar Herman (fast skogsmässigt då)... :wink:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Förarmiljö skördare (video)

Huggar Herman  
#326921 Hahaha......ja, typ. :grin:
Fast HMI:t bör kanske utvecklas lite. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).