fre 21 mar 2014, 22:47#272473Mitt skakur har slutat och reagera på vibrationer. Den ritar bara ett streck och inge mer. Någon som har nån aning om var problemet kan vara?
Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
skakur har slutat rita?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 22 mar 2014, 06:56#272517Japp den går ej på el utan vrids upp mef fjäderspänning. Sen beror det nog på om den reagerar på vibrationerna.
TS
tis 25 mar 2014, 13:03#273223Finns andra skakur än de mekaniska? Dessa har sitt ursprung på 30-talet, men nog borde vi kunna bättre idag?. T ex sammla längre perioder än 1 dygn - ett helt uppdrag, automatiskt analysera datat och presentera g0 resp g15 eller annan tid direkt sammanställd, med gps borde man även kunna följa maskinens rörelse över tid o s v.
Finns det moderna digitala "skakur" eller är man kvar på 1930-talet där?
Finns det moderna digitala "skakur" eller är man kvar på 1930-talet där?
tis 25 mar 2014, 16:49#273265Dom flesta skogsmaskiner med dator i idag så har ju driftsuppföljningen i datorn. Där man ser tiden för hela objektet...
Har alltid jobbat i skogen och kommer troligtvis alltid att göra det
ons 26 mar 2014, 22:56#273601Detta är ett sidospår, men ändå… Jag har en minigrävare och det vore kul att kunna följa upp hur den används. Särskilt när den används av andra. Timräknaren är möjlig, men primitiv. Den visar inte dag för dag. Skakur kunde funka, men bara en dag. Det finns enkla och billiga gpsbaserade körjournaler som visar all rörelse och kan redovisa prydliga rapporter, men de visar inte när maskinen arbetar på samma plats, som grävare tenderar göra. Alltså behövs en kombination av skakursfunktion/vibrationskännare och gps-körjournal. Vad finns?
tor 27 mar 2014, 08:44#273629OK, det kort jag sett har bara varit för en dag. Dessutom tycker jag som redan beskrivits tidigare att de är rätt primitiva. Nog borde det finnas något bättre?
0470 skrev:Ett vanligt skakur ritar i sju dagar! Inte bara en dag.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).