Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

65 inlägg 33467 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509736 Har man maxifleet kan man se allt sånt där....krantider mm....tidsåtgång för kap, matning fram back, förflyttning....även vad varje del tar i bränsle.....tid för att upparbeta träd....tid mellan träd....finns hur mkt som hellst att grotta ner sig i. Min maskin (identisk med skogsjan695xl) har senaste året tagit 15,1 l/G15.....0,86 l/fub. 50/50 gallring-slutavv och en snitt medelstam på 0,13

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

AKKAMAAN  
#509759
tullan skrev:Har man maxifleet kan man se allt sånt där....krantider mm....tidsåtgång för kap, matning fram back, förflyttning....även vad varje del tar i bränsle.....tid för att upparbeta träd....tid mellan träd....finns hur mkt som hellst att grotta ner sig i.

Har man väl ett datoriserat kontroll och styrsystem så kostar inte datainsamling nåt extra förutom utveckling av en ganska enkel mjukvaru-algoritm.
Tanken med detta är nog att ha möjlighet att analysera och ev förbättra förarens (och maskinens) arbetsmetodik. Om två förare på samma maskin producerar olika mängd virke över en längre tidsperiod, så finns orsaken nog att hitta i denna detaljerade statistik...

Användarvisningsbild

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

skogsjan695xl  
#509760
tullan skrev:Har man maxifleet kan man se allt sånt där....krantider mm....tidsåtgång för kap, matning fram back, förflyttning....även vad varje del tar i bränsle.....tid för att upparbeta träd....tid mellan träd....finns hur mkt som hellst att grotta ner sig i. Min maskin (identisk med skogsjan695xl) har senaste året tagit 15,1 l/G15.....0,86 l/fub. 50/50 gallring-slutavv och en snitt medelstam på 0,13
Jag hade 0.14 i snittmedel under 2 års tid.

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

JD 2006  
#509775
Valmet 890 skrev:Jag har inte kört nån själv men hör från folk som kör att dom verkar törstig... Vet nån som gjort extra tank för att klara 2 skift


Extratanken är tydligen tillbehör som går att köpa av JD...

Känns som detta kan bero på hur många timmar man räknar att ett tvåskift är också.. :wink:

Visst är det 28 timmar på ett dygn... :???: :wink:

Avatar Fallback

Re: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509780 En bit över 20 liter x16 tim då är det nog inte mycket kvar i tanken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).