Fredrik Reuter skrev:
Vad är det då som hänt?
Ja, frågan är om inte skogsmaskinerna blivit trimmade ungefär i samma takt som de blivit snålare och renare?
En Valmet 911 från 2004 hade en motor på 127 kW. En Komatsu 911 2018 har en motor på 170 kW - typ 32% högre effekt.
2000-2004 fanns 911.1 den hade som du skrev 127 kW, men 2004 kom även 911.3 och då fick den 170 kW samma som 2018 911...,
Och visst en 2018 911 går betydligt vassare på alla sätt... Men ta tex en 911.4 från 2009 då hände ett stort steg med 911... ny hytt, balanserade boggilådor, starkare kran då blev 911an en bra maskin som det gick att producera riktigt bra med.... Och den låg kring 14-15 lit/tim.
Skulle säga att den var egentligen bättre än 911.5 för den stora skillnaden till. 5 var ju adblue systemet. Då kom det eländet in i bilden...
Påståendet om att tu ökat nåt enormt fram till 2011 kan jag hålla med om, men sen vettefåglarna, jag tror adbluesystemet sänkt tu en hel del.
Aggregaten var ju lite en akilleshäl förut, men nu är det inte i aggregatet vi står och skruvar utan i scr grejerna istället, eller skruvar... Om du har tur ja annars väntar vi på att koppla in en dator och se var felet är, fort rinner det iväg tid om man kör två -treskift.
Handen på hjärtat hur mycket mer producerar gemeneman med en 911.4 2010 eller en ny 2018 under samma förutsättningar?
Tillverkare borde sluta fokusera på matningsfart, flöden hit och dit utan istället fokusera på driftsäkerhet, det är där man har produktion att hämta