Sida 5 av 5

Re: Lastväxlarsystem

Postat: mån 12 aug 2013, 05:46
av Blivande snickare
Robert T skrev:Bara utöka vändplatsen och slänga ut några småplåtar att ha benen på. Kan inte kosta skjortan direkt.

Där nämner du själv ett av problemen. Vilken skogsägare tror du skulle vilja fälla all skog på ett område bara för att få ut säg 400 m3 massaved ur en gallring?
Det bli ett ganska stort område om allt ska plockas på lösflak som vardera rymmer cirka 15 m3...
Sen ska ju planen hålla för lastbilarna att köra på också...

Re: Lastväxlarsystem

Postat: mån 12 aug 2013, 09:22
av Robert T
Blivande snickare skrev:
Robert T skrev:Bara utöka vändplatsen och slänga ut några småplåtar att ha benen på. Kan inte kosta skjortan direkt.

Där nämner du själv ett av problemen. Vilken skogsägare tror du skulle vilja fälla all skog på ett område bara för att få ut säg 400 m3 massaved ur en gallring?
Det bli ett ganska stort område om allt ska plockas på lösflak som vardera rymmer cirka 15 m3...
Sen ska ju planen hålla för lastbilarna att köra på också...


Gallring är ju inget man går plus på idag ens. Vissa gallringar går man back på. Så vill skogsägaren gå plus får skogsägaren ta ut virket själv, kanske med häst?

Re: Lastväxlarsystem

Postat: mån 12 aug 2013, 11:04
av Blivande snickare
Jovisst, vinsten var inte det jag menade utan det stora område som flaken behöver. Vinsten blir i det som står kvar och en kalyta ger inga pengar...

Re: Lastväxlarsystem

Postat: tor 03 feb 2022, 10:25
av MDGWL
Edit: borttagen reklamlänk/Tbj.
Zixten skrev:
OAS-forests skrev:
Zixten skrev:Även om det tar längre tid för en lastbil att lasta dessa flak så spar man tid på skotningen, speciellt om man får till ett flöde där man lastar direkt på flaken med skördaren, då spar man skotarens lastning och avlastning, spar även tid på sortering, då all sortering sker vid industrin.

Det borde väl gå fortare att last bilarna, bara att dra upp flaket vilket går på några minuter, föraren behöver kanske inte kliva ur bilen ens, att jämföra med kranlastningen.

Hörde på filmen att det kunder röra sig om 130 kr/m3fub i besparingar, tycker att det låter väldigt mycket, men även om hälften är sant så är det ju bra.


min tanke där var mest ett svar på detta...
Blizzarden skrev: Det tar längre tid för en krokbil att växla om (av med tre flak och på med tre) än det tar för en virkesbil med kran att lasta och ofantligt mycket längre tid än det tar för en separatlastare att lasta, dessutom så har virkesbilar mycket högre nyttolast än vad en krokbil har.


Så jag menar att även om ett moment tar längre tid än vad det gör idag, (lasta lastbilen) så spar man kanske inte mycket mer tid på andra arbetsmoment och spar på så vis in på den totala tiden det tar att få in en kubik till industrin.

(ungefär samma fenomen som vår offentliga sektor, när en avdelning skall spara så drar dom in på något, det man då inte tänker på är att en annan avdelning får ta över problemet och kostnaden, kanske till och med till en högre kostnad.)