Sida 2 av 3

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: sön 10 mar 2013, 15:56
av erik-250
Känner igen det där med delar till valmet / komatsu ! Vi kommer på tisdag att ha stått 4 veckor med en 860.1 !!! Pga att åk motorn gav upp, ringde direkt till valmet i Värnamo och dom kom ut med detsamma och konstaterade att de var just åk motorn som var felet. När vi skulle beställa en ny fanns det inga hemma i Sverige men de skulle få hem från Tyskland på ett par dagar.

Men vi ville igång fortare än vad de kunde få fram en ny så vi beställde en begagnad men när vi fick den begagnade från Peters Skogsmaskiner var det fel motor, var från en 840 tog även ett par dagar att få hem den med. När vi då ringde till komatsu igen så hade dom fått hem en från Tyskland men givetvis hunnit sälja den till någon annan stackare. Vi var lovade motorn i slutet av förra veckan men det kom aldrig någon. Ringde till dom i fredags och då sa de att den kanske kommer i slutet av nästa vecka.

Tycker att detta är helt åt helvete förjävligt !! Men vi har iallafall fått en låne maskin, men det hjälper knappat för vi har lastväxlare på vår egen maskin. Kör just nu på ledningsarbete och är då i behov av lastväxlaren.

Förra vintern blev det ett hål i tryckröret till ventilpaketet på 890in fick fel rör 4 gånger tills dom kom på att rören var felgjorda av nån klantskalle ! Så vi svetsade ihop vårat egna och kör med det än. Har aldrig hört nåt mer om rören sen dess, och inget fått heller.

Tycker att sånt här jävligt dåligt av komatsu!

Hemma har vi 2 fmg maskiner och det är sällan man behöver vänta om man beställer delar på John deere oftast har man dom dagen efter. Och då är dom maskinerna från 90 !

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: mån 11 mar 2013, 07:15
av granqvist
machonisti skrev:Vi får lov att hitta en kumpan i SWE, Simba. Nån i Umeå som slänger in paketet på färjan. Söker en tätningssats till indexator GV 10, sände ett email till seinäjoki. Gissa tre gånger om jag fått svar.


Beställde en indexator tätnings-sats i december 2011 och då från Metsätyö (http://metsatyo.fi/). Frågade hos Indexator Sverige först.

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: sön 17 mar 2013, 20:31
av rocky
Köpa 2 maskiner för att ha en som reservdelar?

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: sön 17 mar 2013, 20:49
av machonisti
granqvist skrev:
machonisti skrev:Vi får lov att hitta en kumpan i SWE, Simba. Nån i Umeå som slänger in paketet på färjan. Söker en tätningssats till indexator GV 10, sände ett email till seinäjoki. Gissa tre gånger om jag fått svar.


Beställde en indexator tätnings-sats i december 2011 och då från Metsätyö (http://metsatyo.fi/). Frågade hos Indexator Sverige först.

Tack granqvist. Rotatorn läckte så det sölade men efter en ordentlig varmkörning fuktar den. Skall ändå tätas efter vinterjobbet. Maskin körs inte längre yrkesmässigt.

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: sön 17 mar 2013, 21:49
av Zixten
Simba skrev:
Ansvarig för reservdelar i Tammerfors är inte sin uppgift mogen,hon ( jo det är en kär-ing,missförstå mej inte jag klankar inte ner på henne för att hon är kvinna utan för att hon inte förstår vad det kostar när leveranserna inte fungerar ) skyllde förstås som väntat på posten ...( suck.....) ,konstigt sa jag att det inte strular från JD,är väl bara en gång dom senaste 10 åren som vi fått vänta på paket från JD,den gången hade en postlångtradare kört i diket i full snöstorm.




Det kan ju vara sant att det är posten som strular.

Själv jobbar jag på ett lager och just nu har vi inga större problem med fraktbolagen, men för ett årsen ungefär var det ett av bolagen som strulade som fan.
Dom hade väldigt dåliga chaufförer då, struntade i att komma, hittade inte mm.
Ibland var den en ny chaufför varje vecka...
Nu är det en och samma kille som kör och det funkar klockrent!

Hade problem med annat bolag med en period, tog ibland en vecka för en pall att komma fram till oss, en transport på 3 mil kanske...

Så det gäller att hela kjedjan funkar, vill man vara helt säker får man åka och hämta själv eller beställa budbil som kör bara ditt paket.

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: fre 29 nov 2013, 21:47
av Simba
Tja,vad finns det mer att säga :?:
Lagret med svordomar börjar vara uttömt :roll:

Den "lille röde" har iofs gått väldigt bra nu i höst,men senaste fredag (22.11) la givaren för bränslenivån av.

Är förstås ingen livsviktig del,men eftersom maskinen går i 2-skift nu så ville jag ha en ny givare.
Ringde lokala åf och beställde en ny givare "brådskande" :mrgreen:

Och hör och häpna,idag ( 29.11 ) så dök en ny givare upp,"bara" en veckas leveranstid.

Suck :!:

Dubbelsuck :!: :!:


Börjar liksom bli less på hela skiten nu.

Är ju ändå 6 år som jag hållit på och brottats med dom röda djävlarna,men absolut ingen som helst förbättring.

Den gamla vanliga visan,återförsäljaren skyller på Tammerfors,Tammerfors skyller på Umeå och slipsnissarna i Umeå skyller på "ett dåligt avtal med finska återförsäljaren"......

Vadå,är det inte Umeå som är chef :?:

Dom har vetat om i 6 års tid nu att det inte fungerar alls hit till Finland :!:
Kan dom då inte ta ansvar och omförhandla avtalet :!:

Enda positiva med den här långdansen är att vid nästa skotarbyte tänker vi fråga offert bara av Ponsse o JD.

Komatsu kan dra till .....

För min del räcker det med 6 års bortförklaringar,som entreprenör har man inte råd att äga en maskin som blir stående en vecka för varje liten skitsak :!:

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: fre 29 nov 2013, 22:56
av Tosca
Det där att det är svårt att få fram en lösning på påtalade problem har retat mig också.

Konstruktionsmissar som jag tagit upp med lokala servicelämnaren har inte åtgärdats trots att det gått nästan sju år sen jag klagade känns inte okej.
Lämnade dessutom förslag på hur det kunde förbättras och ser samma missar även på de nya maskinerna.
Jag tvivlar tyvärr på att ansvariga konstruktörer ens får ta del av många problem som upptäcks ute i skogen.

Har försökt sälja maskinen ett bra tag nu, tyvärr har maskinmarknaden inte varit den bästa på länge men förhoppningsvis stabiliserar sig det ekonomiska världsläget snart så det kan börja röra på sig igen.

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: fre 29 nov 2013, 23:15
av jannee
Skyll för f*n inte på transportbolagen. Idag ska helst godset transporteras gratis + just in time = vara framme hos kund INNAN avsändaren ens fått det pålastat.
Ska du hänga någon, gå på speditörerna, de lovar guld och gröna skogar, om bara hälften av löftena kunde infrias vore alla nöjda.
Ex: hade lite plats över och ringde DHL och undrade om de hade något utfyllnadsgods. På nåder kunde jag få 30 lastbilsdäck till Borlänge (var från Jkp). För detta fick jag 600 kronor. Väl på plats i Borlänge fick jag förfrågan varför de inte fått däcken tidigare, de hade blivit lovade dem för 2 veckor sedan. Som sagt var, häng speditören.

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: fre 28 nov 2014, 14:06
av Simba
Kräftgången fortsätter,blev kallt i hytten i måndags,är fel på ett motstånd som reglerar hastigheten på kupefläkten.
Är en liten sladdmonterad grej,lite större än en tändsticksask.
Beställde en ny på Tisdagmorgon,och visst,inga problem,var ett välkänt problem så en ny skulle va på posten med morgonutdelningen på Onsdag morgon.
Klart dom sa förstås inte vilken Onsdag det gällde så givetvis ännu inget motstånd.....

Suck...

Var förövrigt på hälsokontroll själv häromdan och läkaren konstaterade onödigt högt blodtryck.
Vet nog orsaken till det.
Så nu har jag en läkarordination på att byta bort fanskapet och så får herrarna i Umeå dra åt...

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: fre 28 nov 2014, 14:18
av Mangan
Men du är inte bitter... ! :D

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: lör 29 nov 2014, 14:42
av Valmet 890
Behövde en kvistkniv förra fredag morgon, fanns ej hemma i Överkalix så kl 13.15 fick vi hämta den på flyget i luleå.... Det klagar jag inte på

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: lör 29 nov 2014, 16:53
av skogsjan695xl
Mangan skrev:Men du är inte bitter... ! :D


Han är inte bitter, bara finne.

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: lör 29 nov 2014, 19:11
av Tosca
Det är ju sorgligt att en så stor tillverkare inte klarar av sina reservdelsleveranser, de har ju haft ganska lång tid på sig att lösa problemen nu tycker jag.
Du gör nog rätt som överväger märkesbyte.

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: lör 29 nov 2014, 23:43
av T24X4
Problemet är att informationen om det dåliga servicenätverket inte kommer till den som sitter högst i företaget. Man kan ringa och skälla på en mellanchef som inte för det vidare uppåt. Orsaker till det kan man bara spekulera om. Det enda som tar skruv är att VD:n får veta att strular det i fortsättningen med leveranser kommer det att kosta. Det är först när dom ser att saker kostar pengar för dom som det blir reaktioner. Nämligen 3 miljoner! Jag har själv påpekat saker för ett större företag men det är först när dom ser kostnaden för det som dom reagerar. Det är som att man blir idiotförklarad när man säger saker men kan man visa att det här kostar X antal kronor för dom så brukar det röra på sig...

Skicka en selfi till VD:n på Komatsu med ett brett leende och en nyinköpt maskin i bakgrunden från annan tillverkare i bakgrunden :D

Re: Komatsu Forests reservdelsleveranser

Postat: sön 30 nov 2014, 10:38
av T Landström
Fick tips av en kompis som jobbade med amerikanska företag(tror jag det var)

Funkade inte servicen så skickade man mejl började längst ner i kedjan...blev det inte bättre eller man inte fick någon förklaring så skickade man samma mejl igen till näste man i kedjan och den man tidigare skickat till...
Efter ett tag har man kommit fram till Vd:n och då brukade det hända saker sa han ;)