ÖSA 250, Super Eva vs Valmet 901 tex

 
 Svara  6 inlägg  5716 visn.  1 följer
Avatar Fallback

ÖSA 250, Super Eva vs Valmet 901 tex

 
#197128 Nostalgi i skogen!

För länge sedan körde jag skogsmaskin yrkesmässigt, på slutet var det ÖSA 250.
Åren har gått och jag är sedan länge i helt annan branch. Något som förvånar mig är att det inte är fler ÖSA 250 och Eva samt Super Eva i drift längre.
Vad är det som oftast tröttat ut dess ägare, är det elfelen eller är det hydrauliken? Vad blev 250:s svaga punkter i längden.

Hur upplevs driftsäkerheten och livslängden om man tex jämför Super Eva med en Valmet 901?

Aggregaten till ÖSA/FMG i jämförelse med de som Valmet haft samt dess datorer, vilka upplevs som minst ålderdomliga idag?

Jämfört med en modern skördare, hur passé är de nämnda nostalgiskördarna i produktion, märk väl, räknat de timmar de går bra?



   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250, Super Eva vs Valmet 901 tex

 
#197277 Intressant fråga :mrgreen:
Men om man jämför en SuperEva mot en 1070D så har väl utvecklingen trots allt :?: gått framåt.

Dieseln är väl största skillnaden.Mer effekt o vrid men framförallt att en nyare diesel reagerar så mycket snabbare.Perkinsen behövde ju fundera ett tag innan han ställde på mer....

Sen har man sluppit dom f-e IPS-boxarna till kranen,är helt annan körkänsla i en nyare maskin

Högre hydraultryck ger mer krut i aggregatet och i kombination med en snabbare dator i hytten så går trädet lite snabbare igenom.

Jämför man mot en 1070E så har man en medföljande och nivellerande hytt vilket ger bekvämare förarmiljö

Prestationskillnad :?:

Mjaa kanske 30% :?:

Men hur som helst så var dom Alfta-byggda maskinerna väldigt driftssäkra,dom gick att reparera nu byter vi komponenter :roll:

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250, Super Eva vs Valmet 901 tex

 
#197929 Trevliga reflektioner :smile:

Kompromisser i all ära och det är gott att kunna variera sig. Men om man ska vara kritisk, är inte egentligen Super Evan egentligen i största laget för gallring och i minsta laget för slutavverkning.

Även 901 med ordentliga hjul blir ordentligt bred.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250, Super Eva vs Valmet 901 tex

 
#197936 Såg en Super Eva pendo idag som stod hos Swelog i Överkalix.

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250, Super Eva vs Valmet 901 tex

 
#197980 Har hört att en typ av breddningsringar sattes in på SuperEvorna som skulle ge mer stabilitet för de längre kranarna som sattes in. Har hört av någon att det kunde leda till sprickbildning i ramen innanför boggilådorna, är det någon som vet mer om det?

Har inte egentligen hittat vad bredden på SuperEvan ligger på, men visst ligger de på ca 275 cm i bredd utan band?
Har funnit rikligt med fakta annars, men inget om just bredden. :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250, Super Eva vs Valmet 901 tex

 
#198001 Jo,det sattes en ring mellan svängkranslagret och ramen,vill minnas dom var 100 mm.
Var mest problem att man knäckte bultarna.
Fanns oxå på "vanliga" Evan

Bredd :?:

Tjaa standard var ju 600 mm däck men sen kom ju 700 däcken så nog var dom närmare 3 meter :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Hydrauloljebyte på ÖSA 250 Super-EVA av Hybrid-EVA - mån 24 nov 2014, 00:55
i Skördare
8 svar
4876 läst
av Hurtig     
fre 08 jan 2016, 19:05
Förbättring av Körpedal ÖSA/FMG 250 Eva av Krille85 - fre 25 apr 2014, 20:23
i Skördare
3 svar
3406 läst
av Simba     
fre 02 maj 2014, 08:06
Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!! av LASSEBOSS - mån 09 mar 2015, 17:33
i Verkstan

12
15 svar
6670 läst
av Simba     
mån 16 mar 2015, 07:08
Byte av transmissionsfilter till ÖSA 250 Eva skördare. av Krille85 - mån 13 apr 2015, 23:22
i Skördare
4 svar
2563 läst
av Krille85     
ons 15 apr 2015, 09:28
Ösa 250 Eva av 83-35 - lör 18 jul 2015, 07:08
i Skördare

12
27 svar
12613 läst
av 83-35     
tor 20 apr 2017, 07:19
Annonser