Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

SP 451 problem med såg ute

4 inlägg 4897 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SP 451 problem med såg ute

Mattias-73  
#197114 Har en Valmet 901-99 med maxidator och SP 451-aggregat. Det hoppade en hydraulslang som ryckte isär krankabeln längst ut i kranspetsen. Blixtrade lite grann och alla funktioner gick samtidigt innan jag hann slå av maskin. Lyckades få ihop alla sladarna, och allt verkar funka någorlunda, förutom att datorn indikerar att sågsvärdet är ute. Har kört sågen fram och tillbaka, med och utan kapkontroll, men problemet kvarstår. Hur går jag vidare, innan jag ringer servicetekniker?

Kan man koppla förbi sågsensorn? i så fall, vilka kablar ska man lossa?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: SP 451 problem med såg ute

skogsjan695xl  
#197228 Kolla givarna. Det sitter 2 induktiva givare vid sågen. En för såg hemma och en för kapkontroll.

Avatar Fallback

Re: SP 451 problem med såg ute

mrtornqvist  
#197246 det går att bygla i kranspetsen så datorn tror att sågen är inne hela tiden

är du säker på att alla kablar hamna helt rätt

Avatar Fallback

Re: SP 451 problem med såg ute

Mattias-73  
#197886 Tack för tipsen!

Kablarna är märkta så de bör sitta rätt. Enligt instruktionsboken ska det vara kabel 10 som går till sågsensor hemma, och att 11 ska vara reserv. Ska pröva med att byta plats på dessa om kabel 10 trots allt är skadad.

I annat fall, kan man koppla 10:an direkt till jord och få datorn att tro att svärdet alltid är hemma?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).