Sida 2 av 3

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: tor 22 dec 2016, 00:44
av Kse
jelu777 skrev:Inga nackdelar så länge man inte svänger.

Men det händer ju att man svänger i bland, vad händer då?

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: tor 22 dec 2016, 09:22
av axwell
Kse skrev:av Kse » Idag, 00:44

jelu777 skrev:
Inga nackdelar så länge man inte svänger.


Men det händer ju att man svänger i bland, vad händer då?


Äh, va fan; den dagen den sorgen. :roll: :mrgreen:

Hur svårt skulle det vara att få bakre hjulen medsvängande ? 🧠

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: tor 22 dec 2016, 09:27
av Fredrik Reuter
Hej,
Är det inte att risken för så kallad skjuvning ökar med längden på boggien?
Att det flyttar boggien såpass mycket i sidled att den kan fläka upp översta skiktet av marken i sidled s.a.s?

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: tor 22 dec 2016, 10:54
av Maldas
Precis som Fredrik skriver. Alla som rangerat en boggiesläpvagn vet vad det handlar om, den gör spår i gruset när man svänger, ju längre mellan hjulen ju mera spår. Kolla hur det ser ut på en trång vändplan efter långtrailer har vändt.
Grundfrågan i denna tråd är om en extra lång boggie gör mer skada än nytta, pga skjuvning.

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: tor 22 dec 2016, 12:30
av molnia
Undrar om en långboggi med boggilyft som är aktiv skulle minska skjuvninen. dvs vid stor sväng så lyfter maskinen på det bakre hjulet lite grann. Nackdelen då är att marktrycket ökar på det främre hjulet i boggin...
Jag antar att det är Viktigt att inte svänga stillastående för att undvika skjuvnig

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: tor 22 dec 2016, 14:23
av Simba
Spelar väl ingen roll om man står stilla lr kör,skjuvningen är lika stor.blir bara utspridd på en större yta om man kör.
Och tyvärr,sätter man dit mån form av boggilyft så äter den vikten upp den bättre bärighet som den längre boggin ger så hur man än gör så är blir det fel...
En kul sak annars var att när Deere kom med balansboggin på 90-talet så var den enligt dom helt suverän och ett "måste" på alla myrmarker,nu 2016 så har då Deere som tillval till 1210 o 1510 en längre boggi som saknar balansering,men nu helt plötsligt så behövs balanseringen INTE :roll:

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: tor 22 dec 2016, 21:38
av molnia
Vad innebär balanserande boggi?

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: tor 22 dec 2016, 21:44
av torpöbo
En skotare med styrbar lång boggi borde vara bra. Nu är det 10 år sedan jag körde, men ofta gick det bra tills det var dags att svänga då det skar ner. Tror på en boggi som man kan medstyra och därmed minska skuvningen.

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: tor 22 dec 2016, 22:02
av Tosca
Fast då kan du inte ha några band på, de är ju beroende av "fasta" axlar för att ligga på.
En nackdel till med lång boggi är materialpåfrestningen, tryckkraften som bandet kan utöva på boggin blir större när bandet är är spänt och man kör över en stubbe eller sten.
Och är bandet slakare så slirar det lättare på hjulen.

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: fre 23 dec 2016, 08:28
av torpöbo
Beror inte det på styrvinklar och utrymme till bankar och ram om man kan använda styrbar boggi eller inte. Som jag förstått det så sitter styrleden mellan axel och boggivagga, med andra ord styr man hela boggiarmen i ett stycke och har därmed båda boggiehjulen i samma possition i förhållande tillvarandra. Dock har jag aldrig sätt någon i verkligheten. Gillar idén.

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: fre 23 dec 2016, 14:33
av skogsjan695xl
Rottne f13 har ju styrbar boggi.

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: fre 23 dec 2016, 15:03
av Valmet 890
molnia skrev:Vad innebär balanserande boggi?


En balanserad trycker ner framhjulet mot marken. En obalanserad vill resa sig när man klättrar uppför berg, en balanserad strävar då efter att trycka ner framhjulet.
På blöta marker är det väl bättre med en obalanserad och ska man klättra får man ofta bättre grepp med den balanserade.

Då sägs det ju att komstsus är ganska neutrala dvs trycker inte speciellt hårt, John deeres ska tydligen trycka mer.

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: fre 23 dec 2016, 16:16
av Tosca
torpöbo skrev:Beror inte det på styrvinklar och utrymme till bankar och ram om man kan använda styrbar boggi eller inte. Som jag förstått det så sitter styrleden mellan axel och boggivagga, med andra ord styr man hela boggiarmen i ett stycke och har därmed båda boggiehjulen i samma possition i förhållande tillvarandra. Dock har jag aldrig sätt någon i verkligheten. Gillar idén.

Men då kvarstår ju problemet med raderingen, den uppstår ju när ena eller båda boggihjulen rör sig i sidled.
Om du tänker på en lastbil som jämförelse som har ena axeln styrande på boggiparet kanske du förstår hur jag menar?

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: fre 23 dec 2016, 19:52
av torpöbo
Tosca skrev:
torpöbo skrev:Beror inte det på styrvinklar och utrymme till bankar och ram om man kan använda styrbar boggi eller inte. Som jag förstått det så sitter styrleden mellan axel och boggivagga, med andra ord styr man hela boggiarmen i ett stycke och har därmed båda boggiehjulen i samma possition i förhållande tillvarandra. Dock har jag aldrig sätt någon i verkligheten. Gillar idén.

Men då kvarstår ju problemet med raderingen, den uppstår ju när ena eller båda boggihjulen rör sig i sidled.
Om du tänker på en lastbil som jämförelse som har ena axeln styrande på boggiparet kanske du förstår hur jag menar?

Jag förstår. Men om man kan styra bogen lite så kan man förlänga svängen och därmed minska radering per längdenhet.

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Postat: fre 23 dec 2016, 23:36
av Hema
På Fiberdrive (eller vad nu maskinen hette), så hade de löst det med olika hastighet på höger/vänster boggie vid svängning, för att motverka skjuvning/radering. Samt att den hade ett specialdrivhjul, så att man kunde köra med lite slappare bandspänning. Synd att skogsforsk inte ville testa maskinen mer.