Sida 1 av 1

Hjula kontra trailer

Postat: tor 25 okt 2012, 14:43
av Frore
Hej!

Jag är en student på SLU i Umeå och undrar hur långa sträckor ni hjular maskinerna innan en trailer blir ett bättre alternativ.

Hur lång tid tar det att sätta på och ta av banden? Vad motsvarar det för kostnad?

Tacksam för svar!

Re: Hjula kontra trailer

Postat: tor 25 okt 2012, 16:07
av snubblaren
Beror helt på vad det är för band och vilka verktyg... är det ett par nya lagom slaka band och man har elektriskt spännare så går det på en halvtimme med lite tur men är det däremot renoverade som är sträckta och man inte har verktygen för det kan det ta mer än en förmiddag.....

Re: Hjula kontra trailer

Postat: tor 25 okt 2012, 16:26
av Frore
Tack för snabbt svar!

Då det gäller flytt. Hur långt kan ni tänka er hjula innan en trailerflytt blir aktuellt?

Re: Hjula kontra trailer

Postat: tor 25 okt 2012, 21:10
av Engstrand
Beror ju lite på hur snabbt trailern kan komma. Räknar man in att de blir ståtid på grund av att man lär vänta så kan de ju löna sig längre sträckor. Sen om man är efter skaplig grusväg och ska flytta behövs ju inte banden plocka av heller...

Re: Hjula kontra trailer

Postat: fre 26 okt 2012, 09:05
av Valmet 890
OM vi måste av med banden åker vi alltid trailer, om vi kan behålla dom på efter småvägar så larvar vi nånstans mellan 1-1,5 mil innan vi tar trailer.
Timtid under larvn.

Re: Hjula kontra trailer

Postat: fre 26 okt 2012, 17:17
av Tosca
Vi brukar ha en brytgräns någonstans kring 3 mil, kör med lagom slaka swingcutband så det brukar ta 20-30 min att dra av och på dem.
Främst väntetiderna på trailer som gör att vi hjular, ser man på ekonomin så finns nog risken att det ökade slitaget äter upp vinsten med att slippa trailer.

Re: Hjula kontra trailer

Postat: fre 26 okt 2012, 17:22
av machonisti
Maskinerna är inte optimerade för hjulning, speciell tyngdpunkt på längre sträckor runt milen.

Re: Hjula kontra trailer

Postat: fre 26 okt 2012, 17:22
av Mäki
Det beror väl på hur stora hyggen man kör också.
Jag menar har man små skiften och flyttar ofta eller har många maskiner så löns det kanske att ha egen lastbil att flytta med och det förändrar ju kalkylen för hur långt det löns att hjula.

Re: Hjula kontra trailer

Postat: fre 26 okt 2012, 17:41
av machonisti
Mäki skrev:Det beror väl på hur stora hyggen man kör också.
Jag menar har man små skiften och flyttar ofta eller har många maskiner så löns det kanske att ha egen lastbil att flytta med och det förändrar ju kalkylen för hur långt det löns att hjula.

Jo, precis det jag försökt lyfta fram även inom andra trådar. Situation och möjlighet styr valet.

Re: Hjula kontra trailer

Postat: fre 26 okt 2012, 19:58
av Engstrand
Är det flera mindre köp som är samlade inom ett område brukar vi köra utan band,om markerna tillåter det vill säga.