Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Serviceavtal....en bra affär?

7 inlägg 5052 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Serviceavtal....en bra affär?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185372 Nån här som har tecknat ett serviceavtal eller räknat på det om man sparar nåt på det vid nyköp? Väntar på en ny skördare (911.5) och ett serviceavtal med oljor kostar runt 7000 i månaden...kan man verkligen räkna hem ett sånt? Det ingår ju en rad olika punkter att gå igenom vid varje service men jag tänker att dom kan man väl göra ändå om man lägger ner lite tid själv...



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Serviceavtal....en bra affär?

blixxxt  
#185387 Ursäkta om jag ställer en fråga på din fråga, men vad ingår i serviceavtalet?
Tyckte han som skotar efter mig (John Deere) sa att han fick betala servicebilens kostnad när dom var ute och timtid när han var inne på verkstaden o servade oxå. Han har serviceavtal. Är det bara materialkostnad som ingår?
Finns det olika upplägg?

Användarvisningsbild

Re: Serviceavtal....en bra affär?

skogsjan695xl  
#185398 vi hade sevice avtal på våran. Då ingick allt utom resan. Du måste ju iaf ha någon som gör service från komatsu för att garantin ska gälla. Tills 2000 timmar. Sen är det vissa saker i servicen som ägaren/föraren ska göra också.

Avatar Fallback

Re: Serviceavtal....en bra affär?

hemek_h18  
#185415 vi har service avtal på både 890.3 och 1470e

komatsu service avtal= ca 5000 kr i månaden då ingår arbetstiden för servicen och alla filter och oljor står dom för men dom tar km pris.

john deere service avtal= dom kommer ut varje 1000:de och gör service och tar oljeprov
(måste ha det för att den förlängda garatin ska gälla)dom tar betalt från det att dom lämnar verkstan och kommer tillbaka till verkstan.

Avatar Fallback

Re: Serviceavtal....en bra affär?

Micke.Osby  
#185434 Vågar inte säga vad chefen betalar men vi har serviceavtal på alla våra valmet/komatsu maskiner (Komatsu 840.4, x2 Valmet 931, x2 Valmet 860.4 samt 1 Valmet 911.4).

Service var 500h å då passar man ju på att göra lite små fix som man behöver hjälp med. Vad jag har begripit så ingår filtersats, oljor å arbetstid.

Användarvisningsbild

Re: Serviceavtal....en bra affär?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185443 Jag antar att det är ungefär som med försäkringar, för dom allra flesta kostar det bara en massa, men för vissa olyckskorpar är det en god affär. Det är ju en tjänst dom säljer, för att tjäna pengar.

Avatar Fallback

Re: Serviceavtal....en bra affär?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185454 Jo men servar gör man väl ändå även utan avtalet tänker jag...upp till 2000 tim måste den göras av komatsufolk så man får väl betala för tiden dom jobbar då och för olja+filter men kan det verkligen bli lika dyrt? På en 911 kostar det 7000 per månad, då ingår olja, filter och vissa fasta punkter som gås igenom...tex efterdragning och tryckkontroll. Men det blir ju 84000 på ett år! Så mycket lägger jag då inte ner idag på service och vi servar på samma intervaller som på en ny. Vad vinner man som kund på detta förutom att det är bekvämt? Vill dom att man har detta är det ju oftast nåt som dom själva vinner på

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).