Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

ÖSA 678 Minibrunett - prisläge?

6 inlägg 7212 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ÖSA 678 Minibrunett - prisläge?

alias  
#182933 Hej!

Känner en som har en Minibrunett -86:a som gått ca 8700 timmar.

Tror det sitter en ÖSA 363 på (6,7 meter lång i.a.f.).

2 par slirskydd finns.

Lastbärare med 3 bankar.

Däcken gissningsvis ca 20-30 % (ett par är bättre än de andra tre paren, kanske 30-40 %)

De fel jag vet om är följande:
Rotatorn läcker olja (vet ej om det går att laga eller om det krävs en ny) och den är lite ryckig i kranen (misstänker att det kan behövas några nya kort i IPS-boxarna, de brukar ju slitas).

Är väl generellt i bruksskick, d.v.s. finns lite glapp och skavanker här och var.

Jag vet att han funderat på att sälja den, så nu till min fråga:

Vad tror ni att ett realistiskt pris på denna maskin skulle vara?

Tacksam för svar!

MVH
Alias



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: ÖSA 678 Minibrunett - prisläge?

e_pettersson  
#183395 Rotatorn går att byta packningar i :) vet du vad de är för rotator?

hur är de kranen rycker, hela tiden eller bara när du börjar köra en funktion.

Tror mer på att de är spakarna än ips korten.

Avatar Fallback

Re: ÖSA 678 Minibrunett - prisläge?

linq  
#183591 Hej
Priserna på 678or är väldigt spritt. Följer man annonserna på blocket, så ligger de på allt mellan 180 000 till uppåt 300 000:- Sen är de kanske inte alla som får ut det som de hoppats på.... Det som gör maskinen som du nämner mycket speciell är de extremt låga timmarna. Är det en skolmaskin tro? Om de stämmer (blir bara 335timmar/år i 26års tid), bör maskinen vara i ett mycket bra skick. Prismässigt skulle jag gissa på 220 000 - 250 000:-. Är den extremt fin med dokumenterade timmar och utan sprickor och glapp, kanske något högre...

Ang. kranen, så är det nog spakarna som är slitna, då det som original inte satt IPS-boxar 1986, om inte denna maskin är uppdaterad dvs...

Mvh Linq

Avatar Fallback

Re: ÖSA 678 Minibrunett - prisläge?

alias  
#183955
e_pettersson skrev:Rotatorn går att byta packningar i :) vet du vad de är för rotator?

hur är de kranen rycker, hela tiden eller bara när du börjar köra en funktion.

Tror mer på att de är spakarna än ips korten.


Tror ej att det går att byta packningar med vettigt resultat, ägaren hade haft den på rep. och gjort detta. Det höll ett tag innan det började läcka igen, han sa att det såg ut som att någon brukat våld mot insidan av rotatorn, liknande spår av vinkelslip på något ställe (om jag ej missminner mig).

Har kört maskinen en del åt ägaren genom åren, ryckigheten i kranen gör att man tvingas nollställa boxarna ibland samt att max-lägena och smygkörningen verkar ändra sig så man tvingas skruva på korten i boxarna ibland (därför jag trodde att det var själva korten och ej spakarna).

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 678 Minibrunett - prisläge?

alias  
#183957
linq skrev:Hej
Priserna på 678or är väldigt spritt. Följer man annonserna på blocket, så ligger de på allt mellan 180 000 till uppåt 300 000:- Sen är de kanske inte alla som får ut det som de hoppats på.... Det som gör maskinen som du nämner mycket speciell är de extremt låga timmarna. Är det en skolmaskin tro? Om de stämmer (blir bara 335timmar/år i 26års tid), bör maskinen vara i ett mycket bra skick. Prismässigt skulle jag gissa på 220 000 - 250 000:-. Är den extremt fin med dokumenterade timmar och utan sprickor och glapp, kanske något högre...

Ang. kranen, så är det nog spakarna som är slitna, då det som original inte satt IPS-boxar 1986, om inte denna maskin är uppdaterad dvs...

Mvh Linq


Kan mycket väl vara så att maskinen gått som skolmaskin ett tag, tror även att den använts för att flytta rör på något företag i mellansverige.

Extremt fin är den inte, skulle nog säga normalt bruksskick. Det jag funderar på gällande de maskiner som kanske gått dubbla antalet timmar eller mer är att dessa kanske har fått något liknande en totalrenovering under tiden.

Hur testar man om spakarna är slitna?

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 678 Minibrunett - prisläge?

linq  
#184257 Lättast att testa spakarna är nog att skifta höger och vänster spak. Är ryckigheten kvar på samma funktion som innan, så är spakarna ok.. Dock är jag osäker på vad det sitter för system på den då detta kom senare på dem..

Det som brukar renoveras på dem är hydrostatpump och motor. Sen brukar de spricka i framramen om man inte är noga med att efterdra bultarna mellan över och under-ram samt kranbågen. En maskin som bara gått lite över 8000 timmar bör vara extremt fin, så på sättet du beskriver den, känns det som den har gått betydligt mycket mer... Dock spelar ju inte timmarna så stor roll på en gammal maskin, bara den är väl underhållen.

/Linq

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).