Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 203650 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Torparn79  
#170213 med tanke på hur snabbt och smidigt det verkar gå att byta mellan aggregat och grip så kanske det inte är alldeles hugget i sten att man måste lasta alla sortiment (vid många sortiment) på redet medan man avverkar, man kan ju faktiskt lägga några sortiment på backen och sen avsluta med ett "skotningsrace" när man avverkat färdigt..

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Volundsmed  
#170310 han som kör fibercuten har ju färgmärkning och kör massaveden i mitten, så han har ändå nån slags kontroll. han skulle haft en grind att lägga emot, för det ser gräsligt ut!

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170312 Hans vältor vid upplaget va ju ingen vacker syn ;)

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

snubblaren  
#170321 Är det bara jag eller känns det som tyngdpunkten kommer väldigt högt upp?

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170322 Det beror ju på hur högt upp han har pendelarmarna. Han hadde den så lågt som möjligt när vi tittade på den för att få låg tyngdpunkt men han höjde ju upp när han skulle pasera något.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

snubblaren  
#170325 Känns ju ändå som att lastutrymmet kommer mycket högre upp än på en normal skotare eller är det bara en illusion?

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

rocky  
#170327 Maskinen är ju alltid i plant läge så det kan ju inte va något problem.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

snubblaren  
#170331 Hur hög är lägsta och högsta markfrigången?

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170790 en sån skulle man ha, Har alltid tyckt det verkar kul att köra en drivare, man far och hugger sig ett lass och sen får man fara till vägen en sväng...

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

skogsjan695xl  
#170801 denna maskin är väll ingen höjdare blöta. Även med band runt om. Allt ris blir ju på sidan om maskin.
känns inte som den skulle vara så att grotanpassa med heller. Visst riset blir som sagt på sidan men får man till grothögarna.

Grotuttag är ju nått som ökar i slutavverkning. Där trorjag mer för traditionel skördare/skotare.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

rocky  
#170871
snubblaren skrev:Känns ju ändå som att lastutrymmet kommer mycket högre upp än på en normal skotare eller är det bara en illusion?


En 1910E ALS tycker jag ser lika "hög" och "vinglig" 8)

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Volundsmed  
#171165
rocky skrev:
snubblaren skrev:Känns ju ändå som att lastutrymmet kommer mycket högre upp än på en normal skotare eller är det bara en illusion?


En 1910E ALS tycker jag ser lika "hög" och "vinglig" 8)





jo, alla stora åbäken ser vingliga ut. Fast Fibercuten verkarändå stabil med pendelarmarna :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Baggböla  
#238324
Cruiser_no1 skrev:
Kse skrev:Varför inte ha en hyraulikst driven generator som förser aggregatet med den ström dn behöver.
Då behöver man inte ha en enda kabel mellan masin och aggregat.
Meccanil har ju ett sånt system på deras klippaggregat.

Det känns ju som man gör det mer avancerat än vad det behöver vara, jag tror ett batteri skulle funka kanon, förutsatt att man har två så man laddar ett i maskinen under tiden man kör!


Alltså strömförsörjningen ser antingen genom snabbfästet eller genom batteri på prototypen.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Baggböla  
#243398 Fiberdrive 1750 med gasdrift

" Skogsbruket kan förbättras med gasdrift och ökad produktionskapacitet

Energimyndigheten har beviljat totalt 3,1 miljoner kronor till två projekt som ska förbättra framtidens skogsbruk. Företaget Fiberdrive får stöd till sin skogsmaskin med gasdrift. Projektet Flowcut, som drivs av företaget Mekfab Engineering utvecklar en maskin för avskiljning och ihopsamling av klena träd avsedda för skogsbränsle.

[...]

Företaget Fiberdrive får drygt 2,2 miljoner kronor för att demonstrera en skogsmaskin med gasdrift, som bland annat ska ge bättre miljöprestanda och minska miljöpåverkan i form av markskador"


Ser ut som prototypen Fiberdriven skall utrustas med gasdrift. Gasdrift och hur det fungerar vet jag inte så mycket om, men generellt så tror jag mer på el-hybridteknik som framtidens modell. Det är väldigt många innovationer som ska tryckas in i denna prototyp. Men gasdrivna traktorer finns redan så tekniken finns ju och är väl enkelt att föra över till en skogsmaskin. Men jag undrar Jag har för mig att den komprimerade biogasen motsvarar ungefär ca 20 % i samma volym av dieseln, dvs vill man ha en kapacitet som motsvarar 200 liter diesel så behöver man då en tank på 1000 liter, dvs 1 m³ stor tank. Man kan ju nöja sig med att ha en mindre tank men då får man ju tanka onödigt ofta.

Hur ser t.ex en ADR-tank med tankning ut för gas, finns ens det? Och hur mycket rymmer en sådan isåfall oif vad kostar en sån?

Det verkar som ingen vill köpa systemet och konstruktörerna fortsätter med utveckling istället.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Baggböla  
#247039 I dagen ATL (NR 87, sidorna 12 och 13) kan vi läsa följande:

"Trots flera miljoner i beviljade bidrag från Energimyndigheten kan uppfinnaren Christer Lennartsson inte sätta igång med ett stort gasprojekt. [...]

Han kan i dagsläget inte hitta de ytterligare närmare fyra miljoner kronor som han behöver för att få fram en färdig modell av en drivare, en kombinerad skördare och skotare, som går på fordonsgas. [...]

Christer Lennartsson har trots detta kommit en bra bit på väg. Det finns färdiga ritningar och hur övriga tekniska modifikationer ska lösas. Han har också tänkt på hur logistiken kring gasleveranser till skogsmaskinerna kan fungera. Han berättar att det finns ett företag i Alvesta som bygger portabla gasdepåer.
-Vi har långt framskridna planer. Det finns två alternativ. Antingen kan vi köra gasen i en container på en bil eller så kan vi ha gastuber på ett släp efter en personbil.
Gastankarna kan fyllas var tredjedag vid en central depå. Att fylla en skogsmaskin tar omkring tio minuter med en extern kompressor och gasen räcker till 24 timmars drift. [...]

Energimyndigheten kräver att det finns någon medfinansiär om de skall betala ut pengarna som redan beviljats till projektet.
"

Antar då att en depåtank räcker till tre skift. Enkelskift blir då 8 h * 3 skift = 24 h. 8 h per skift och 1 skift per dag blir då 3 dagar som krävs för innan man behöver fylla på depån.

Fiberdrive (tror jag företaget är, även om ATLs artikel upp ger Fibercut) har alltså fått beviljade 2,2 miljoner kr som kan inte kan lösa ut förrän han får en huvudfinansiär som kan skjuta till 4 miljoner kr för att få Energimyndighetens bidrag utdelat.

Fortsättning följer...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).