Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 203679 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

T Landström  
#327046 En snabb sökning på Google så hittade man ju vikt uppgifterna... Ett S45 väger runt 80 kg och ett S60 väger runt 145 kg...

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

stegmaster  
#327052
T Landström skrev:och ett S60 väger runt 145 kg...

Och redskapsdelen väger 160kg(Hydraulisk adapterplatta med kopplingsramp), så drygt 300kg totalt, om det nu er S-60.
Men det kranfäste från OQ var ju betydlig lättare, så vi får någ avvakta tills man vet vad det handler om.
Tror knappast detta på bilden blir slutproduktet, då det såg stort och klumpigt ut.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

mannen  
#327204 Känns som att det där inte är den slutgiltiga lösningen. Ser lite klumpigt ut och hur kul är att det att använda en grip som inte har oändlig rotation?

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327230 Nog tror jag det skulle funka utan oändlig rotation... Du använder den ju bara till att lägga av med

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

mannen  
#327258 iofs sant men ändå :smile:
Läste någonstans att Komatsu experimenterat med en rotator med svivel och släpringsdon så att det inte behövdes några slangar och kablar på sidan om. Jag har också för mig att Pika hade en sådan lösning på sina maskiner och Fiberdrive har också det. Så möjligt bör det vara tycket jag.

Är det förresten sagt någonting om hur säkert snabbfästet som Fiberdrive har. Finns det något som indikerar om inte allt hamnat i läge och vad händer om trycket av någon anledning sjunker i låscylindrarna? I mina lekmannaögon så ser det ut som att ett s-fäste till en grävmaskin är säkrare på något vis.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327277 En rotator med svivel och nån form av släpringar har ju redan komatsu på dom stora aggregaten 385 och vad dom nu heter. Då kg frågat om varför det inte införs på dom mindre så trodde säljaren att det blev lite för klumpigt

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

skogsjan695xl  
#327293 Har för mig nån här på forumet kört med den rotatorn ihop med ett 370.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327315 Det är nog möjligt

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Fredrik Reuter  
#327648 Hej,
Nu har Sveaskog lagt ut ett klipp på Fiberdrive:


Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tallen  
Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Hema  
#331406
Tallen skrev:http://virkesakuten.blogg.se/2015/may/90-fiberdrive.html

Drivaren Fiberdrive har ju många egenskaper som överträffar Komatsus X19 beroende på att Fiberdrive:

1 Är uppbyggd från helt nytt koncept i syfte att bli en lätt att bygga.

2 Stark konstruktion

3 Låg byggkosnad.

4 Trådlös datorkommunikation. Inga kommunikationskablar, följaktligen inga kabelbrott. Mindre kostnader. Mindre stillestånd

5 Nytt specialgjort snabbfäste för ändamålet.

6 Kort snabbfäste.

7 Lätt snabbfäste

8 Oöm och riktningståligt ansättning av snabbfäste. Därmed unikt snabb. Mer avverkat.

9 Marktryck ca 60% lägre än normalt på plan mark. Valfritt med band eller hjul.

10 Nivellering som minskar marktryck upp till 90% när terrängförhållandena är som sämst. Framkomlighet tämligen överlägsen i mycket svår lutande och stenig terräng

11 Nivelleringsutformning som gått klanderfritt på tre olika maskiner i test under troligen 15 avverkningsår. Inga armar eller ens hjulmotorer är bytta.

12 Hydraulik av typ som är enkel. robust och lönsam.

13 Kran på robust konstruktion och med lättare kranspets blir nyttolasten där större och större lönsamhet.

14 Bränslesparande teknik som bör minska dieselmängden per m3 med 50% mot vanlig avverkning.

15 Tekniska lösningar som minskar behov av specialservice. Provexemplar har i nära två år gått utan servicebil från tillverkare.

16 Kostnaden för maskinen är ungefär 2 miljoner lägre än nämnt för Komatsus maskin.


Om detta stämmer så får väl övriga konkurrenter kalla kårar? Låter ju väldigt bra.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Hema  
#331416 Kanske lite fel ställe, men det gäller iaf drivare.

För att effektivisera skogshanteringen vore det kanske vettigt att erbjuda skogsägarna någon form av specialsortiment igen likt detta: http://www.skogsaktuellt.se/?p=39433&pt=108&m=1422 från 2012. Eller så ser man till att skaffa fler sorteringsterminaler runt om i landet, så att timmerbilarna kan åka runt i skogarna och tömma vägarna, lämna på sorteringsterminalerna, för att sedan hämta upp valda sortiment som ska vidare till sågverk?
(Varför måste chauffören resa sig ur hytten och gå upp i kranen? Känns ju helt föråldrat, borde räcka med några kameror och fjärrstyrning.)

Fördelen med sorteringscentralerna är en förenkling i hanteringen, men nackdelen är väl att se till att ingen ska känna sig lurad av uppmätningen/klassningen. Detta system skulle även göra det lättare för att kunna ta hand om övergrovt t.ex. borde bli minskat vrak för sådant iaf. Är det över huvud taget möjligt att införa? Sågverken får sedan köpa/(ropa av) från sorteringsverket (har inte helt klurat ut hur denna del skall lösas)

Men olika sågverk brukar nischa sig lite så att det inte alltid finns efterfrågan för alla dimensioner, därför skulle även sågverken dra nytta av att slippa ha en massa timmer hemma, utan att de löpande skulle kunna köpa från sorteringscentralen, de sortiment de vill ha för stunden för att kunna ge de dimensionerna som deras kunder efterfrågar.

Största problemet som jag ser det är ägandefrågan av sorteringscentralerna. Någon form av samägning vore nog bäst, för annars är risken att sågverken drar nytta, eller skogsägarna eller ev. drar sorteringscentralen nytta av sin monopolställning. Ja det finns nog en uppsjö med lösningar såsom åsikter om detta. Jag känner på mig att jag kanske är lite ute och cyklar, men ska vi få til någon förändring och Drivare verkar vara ett steg åt en önskvärd riktning, så bör man väl se till att förenkla dess arbete?

En annan stor fördel såsom jag ser det som väldigt liten skogsägare är att jag slipper hugga så mycket för att riskera att få betala transporten då jag inte fyllt varje sortiment med minst 10m3.

Samt om detta vore möjligt med då mindre timmertraver, så skulle jag samtidigt inte drabbas lika hårt om de gör om skogskontot osv. Om man inför ett system som gör det lättare att oftare leverera mindre poster, så drabbas maninte lika hårt av beskattningen och man får det lättare att hålla en mer balanserad ekonomi.

Jag tror på lösningar som ger mer kontinuerliga processer eller vad man vill kalla det.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Axl  
#331417 Eftersom det inte finns någon tillverkare med servicebil är det väl inte så konstigt att dom får klara sig utan.. däremot har den stått på verkstad ett par månader.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331445 Hur kan nån veta vad x19 kostar då det inte ens är bestämt om den ska serietillverkas? Våran förra skördare gick 12000 tim service bil ut 1 gång

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

pollyyllop  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).