Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 203812 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

totte  
#162809 Jaja, det var så jag menade, en dubbelledarkabel, det var otydligt uttryckt.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Cruiser_no1  
#162821 den nya drivaren som heter "fiberdrive" har ju inte blivit så mycket bättre än andra drivare. men däremot finns det ju små lösningar som hjälper mycket. detta system med tex trådlös överföring ger ju en fördel för befintliga skördare om man nu ser att så. man kan kanske göra mer än bara hugga i skogen med skördan.

med nya redskap etc som går snabbt att byta till, jämför grävmaskin. det är ju en rätt dyr sak en skördare när den måste stå still för inte inköparna får fram virke el liknande, el man kan erbjuda mer saker att utföra med samma maskin.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162824 10 hjul varav endast 4 har drivning :!: :roll:

Skulle den inte användas i skogen :?:

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Kse  
#162827 Varför inte ha en hyraulikst driven generator som förser aggregatet med den ström dn behöver.
Då behöver man inte ha en enda kabel mellan masin och aggregat.
Meccanil har ju ett sånt system på deras klippaggregat.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Cruiser_no1  
#164111
Kse skrev:Varför inte ha en hyraulikst driven generator som förser aggregatet med den ström dn behöver.
Då behöver man inte ha en enda kabel mellan masin och aggregat.
Meccanil har ju ett sånt system på deras klippaggregat.

Det känns ju som man gör det mer avancerat än vad det behöver vara, jag tror ett batteri skulle funka kanon, förutsatt att man har två så man laddar ett i maskinen under tiden man kör!

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Mäki  
#164114
Cruiser_no1 skrev:
Kse skrev:Varför inte ha en hyraulikst driven generator som förser aggregatet med den ström dn behöver.
Då behöver man inte ha en enda kabel mellan masin och aggregat.
Meccanil har ju ett sånt system på deras klippaggregat.

Det känns ju som man gör det mer avancerat än vad det behöver vara, jag tror ett batteri skulle funka kanon, förutsatt att man har två så man laddar ett i maskinen under tiden man kör!

Jo men kör du skift så måste du ha fyra batterier för du kan ju inte lämna ett batteri ute i kölden över natten. Varje förare måste ha egen uppsättning. Eller så måste det vara stora batterier och jag vill inte ha ett bil batteri att byta flera gånger per dag så jag tror nog på Kse´s ide.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

wrytter  
#164415 Valmet kommer ju med en ny drivare inom en snar (5år) framtid säger dem.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Mekpelle  
#164747 Det här med batteri kan vi nog glömma, iallafall så länge det inte finns små batteri som klarar av att man plockar ut den effekt som krävs av alla ventiler och givare.

var i canada i vintras och fick beskåda föralösa lunare som gick fram till fällaren där den fick allt lastat och sen ut till terminal för avlastning av en grävmaskin med stor grip. 4st gick och avlöste varann och måste säga att det va riktigt smidigt system. Dock inget för vårt skogsbruk med alla sortiment.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170060 IN Action



Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Mäki  
#170069 Innovativt och bra att någon försöker tänka i lite annorlunda banor men risken att den floppar är stor.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170079 Känns som att snabbkopplingen för att skifta mellan agg och grip är ett ganska stort lyft från tidigare drivare då man slipper ha nån värdelös kombination och har full frihet att välja storlek på efter den körning man har , men drivlinan verkar onödigt komplicerad.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Mäki  
#170094 Håller med, drivlinan är nog några år för tidigt tror inte marknaden är redo för den ännu.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare?

Volundsmed  
#170121 Den avverkningen dom var på där ligger mitt emot en gallring jag körde på skolan, skola i sig ligger ca 6-7 kilometer bort, så vi fick vara där mycket :P

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

Mäki  
#170147 Om man hugger en enkel vanlig gran slutavverkning här i Finland så har vi ofta minst 4-5 sortiment av gran beroende på hur grov skogen är.
Har man blandskog med 4 trädslag+ved så blir ju sortimenten ca 12st.
Nu funderar jag hur man skall sköta sorteringen smidigt på en drivare med ett lastutrymme?
Kör man allt i en ända hög på lasset så blir det ett jävla pillande fören det är av och börjar man lägga vissa sortiment på backen för att sedan köra ut dom så har ju en del av vitsen med en drivare försvunnit.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170152 sorteringsstöttor som på ALS är ett bra alternativ

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).